2+1 مرد بزرگ

گاهي اوقات به دومين انقلاب بزرگ فيزيک و دهه هاي طلايي 1920 و 1910 و... مي انديشم ،آرزو مي کنم که اي کاش مي توانستم در آن دوران زندگي کنم و از نزديک شاهد تلاش هاي شبانه روزي آن انسا نهاي نابغه باشم ،يا در کلاس هاي درس شان حضور يافته و يا حتي يکي از آنها شوم! با اينکه نمي توان به اين روياهاي شيرين دست يافت اما حداقل مي توانيم با به تصوير کشيدنشان ساعتي ،خود را با اين دانشمندان همراه ببينيم.

"اينشتين و ادينگتون" و"هاوکينگ" عناوين دو تله فيلمي هستند که ما را در درک موقعيت ها ي اين دانشمندان بزرگ کمک کرده و در جريان کارهاي علمي آنها قرار مي دهد.هردوتله فيلم توسط شبکه BBC Two پخش شده است.همچنين "فليپ مارتين"کارگردان و "پيتر موفات" نويسنده ي اين دو مي باشند.

همانطور که از نام فيلم "اينشتين و ادينگتون " برمي آيد ،داستان حول شخصيت اين دو دانشمند شکل گرفته است. بخصوص تلاش هايي که ادينگتون براي معرفي نظريه "نسيت عام" به جامعه ي علمي انگلستان در بحبوحه ي جنگ جهاني اول کرده است.وي يکي از معدود اختر فيزيکدان هاي انگليسي است که با وجود جنگ ،باز هم حاضر به شنيدن و خواندن نظريات دانشمندان آلماني بود؛همچنين بدليل مهارت هاي بالاي رياضي اش ،نسبيت عام را به خوبي درک مي کرد .همه ي اين ويژگي ها باعث شد که به همراه "فرانک واتسون دايسون"يک برنامه ي رصد خورشيد گرفتگي ، براي آزمون عملي نظريه ي اينشتين  راه اندازي کند. "مارتين" تلاش کرده تا اين جريانات را به تصوير بکشد.

البته فيلم خالي از اشکال نيز نيست ،از جمله ي آنها مي توان به موارد زير اشاره کرد:

1-ادينگتون توسط "سيتر"با کارهاي اينشتين آشنا شد و نه بوسيله ي "سر اليور لاج".

2-ادينگتون از اينشتين براي حل مدار غير عادي عطارد درخواستي نکرد؛بلکه خود اينشتين از اين موضوع کاملا آگاه بود و کمي قبل از انتشار نظريه اش در سال 1916آن را حل کرد.

3-هيچ شواهدي بنا بر اختر فيزيکدان بودن "سر اليور لاج "در دسترس نيست.

و چندين ايراد ديگر... .

"اندي سرکيس"در نقش اينشتين و "ديويد تننت"نيز در نقش ادينگتون ظاهر گشته اند."سرکيس" بخاطر بازي در فيلم هاي ارباب حلقه ها و هابيت و "تننت"نيز بخاطر ايفاي نقش دکتر هو معرف حضور همگان هستند.

تله فيلم "هاوکينگ " نيز دررابطه با دانشمند بزرگ "استيون هاوکينگ "است که اورا به عنوان دانشجوي دکتري و در حال مبارزه با بيماري اش به تصوير کشيده است.جالب است بدانيد که اين نقش را "بنديکت کامبربچ"بر عهده داشته است که اين روزها او را به عنوان شرلوک هولمز قرن 21 مي شناسيم.اين تله فيلم يکي از اولين فيلم هايي است که زندگي اين فيزيکدان بزرگ را به تصوير کشيده است.

شايد در هردو داستان با يک شاهکار تاريخي رو به رو نباشيم اما هرگز نمي توانيم منکر وجه الهام بخش اين دو تله فيلم باشيم.

 

 

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده