سیاهچاله ای ابر پر جرم در تصویر هابل + ویدیو

  • زمان : ۱۳۹۴/۱۲/۲۶،‏ ۱۳:۳۱
  • نمایش : ۱٬۹۷۳ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
در تصویر جدید تلسکوپ فضایی هابل، در یک کهکشان معمولی، سیاهچاله ای بزرگ پنهان شده است. (ویدیو)

همانطور که در ویدیو دیده می شود، یک سیاهچاله ابر پر جرم در کهکشان بیضوی NGC 4889 قرار گرفته است. این سیاهچاله یکی از بزگترین سیاهچاله های کشف شده است. جرم سیاهچاله ۲۱ میلیارد برابر جرم خورشید است. این نیروی گرانش اجتناب ناپذیر، افق رویدادی به قطر ۱۵ برابر مدار نپتون (۸۱ میلیارد مایل یا ۱۳۰ میلیارد کیلومتر) ساخته است.

در مقابل این اعداد سیاهچاله مرکز کهکشان راه شیری بسیار کوچکتر است. اثرات گرانشی آن تنها در فاصله یک پنجم برابر مدار عطارد وجود دارد. همچنین جرم آن تنها ۴ میلیون برابر خورشید است. پس این دو سیاهچاله قابل مقایسه نیستند.

مرکز اطلاعات هابل در آژانس فضایی اروپا می گوید: «این سیاهچاله در گذشته ستاره ها و گرد و غبار را بلعیده است. ستاره شناسان معتقدند که تغذیه این سیاهچاله عظیم متوقف شده است. محیط اطراف سیاهچاله در کهکشان آرام است و ستاره ها در میان گاز های باقیمانده تشکیل می شوند.
سیاهچاله از گاز و مواد کهکشان استفاده کرده و دیسک چرخانی از مواد را ساخته است. گرانش قوی سیاهچاله به مواد اطراف آن شتاب می دهد و دمای آنها را تا میلیون ها درجه بالا می برد.

این جت مواد و انرژی سیستم کهکشان را به اختروش (کوازور) تبدیل می کند، درخشان ترین اجرام سماوی در جهان. کهکشان NGC 4889 با وجود اینکه مواد خود را از دست داده، اما هنوز برای مطالعه اختروش ها گزینه مناسبی است.

جرم این سیاهچاله با استفاده از تلسکوپ دوقلوی کک و تلسکوپ شمالی جمینی اندازه گیری شده است. ستاره شناسان سرعت اجرام را در اطراف این سیاهچاله اندازه گیری کرده اند؛ سرعت چرخش مواز به جرم آنها بستگی دارد.

<script height="352px" width="540px" src="http://player.ooyala.com/iframe.js#ec=U0d2F1MDE6URlav0ECcenFJ3BKb62GdA&pbid=91ac0f6dcbdf466c84659dbc54039487"></script>

منبع: Space.com

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده