حقایق سرس: تصویری از نزدیک ترین مدار سپیده دم به سرس

  • زمان : ۱۳۹۴/۱۰/۳،‏ ۱۷:۱۶
  • نمایش : ۱٬۰۶۵ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
فضاپیمای سپیده دم ناسا در آخرین و نزدیک ترین پرواز خود به دور سیارک کوتوله سرس بهترین تصویر از سطح آن را ثبت کرد. تصویر جدید جزییات گودال ها و سطح سرس را نشان می دهد. نسخه سه بعدی این تصاویر نیز موجود است.
توضیح تصویر: این عکس توسط فضاپیمای سپیده دم از ارتفاع پایین از زنجیره گودال هایی به نام زنجیره Gerber گرفته شده است.

سپیده دم این تصویر را در 10 دسامبر از ارتفاع 240 مایل (385 کیلومتر) نیم کره جنوبی سرس گرفته است، این ارتفاع کمترین فاصله فضاپیما از سیاره کوتوله است. سپیده دم بقیه ماموریت خود را در این ارتفاع ادامه می دهد. وضوح تصویر جدید 120 فوت (35 متر) در هر پیکسل است.

در میان جزییات قابل توجه در این تصویر، زنجیره ای از گودان ها دیده می شود که زنجیره گربر (Gerber) نام گرفته است و در غرب دهانه بزرگ Urvara قرار دارد. فرورفتگی ها روی سیارات بزرگ بر اثر انقباض، تاثیر تنش ها و بوجود آمدن کوهستان ها ساخته می شود. با وجود اندازه کوچک سرس (قطر سرس 940 کیلومتر است) به نطر می رسد که شکستگی های سطح آن بر اثر فرایند مشابهی بوجود آمده باشد.

[img width=300]http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/pia20187c.png[/img]

توضیح تصویر: بهترین تصویر سه بعدی از نیم کره جنوبی سرس که با عینک قرمز-آبی دیده می شود.


پل شنک (Paul Schenk) یکی از اعضایم تیم علمی فضاپیمای سپیده دم گفت: «اینکه چرا این شکستگی ها و فرورفتگی های برجسته بوجود آمده اند را هنوز نفهمیدیم، اما احتمالا به ساختار پیچیده پوسته سرس مربوط می شوند.»

تصاویر به عنوان بخشی از آزمایش دوربین فریم پشتیبان تهیه شده است. دوربین اولیه که مشابه این دوربین است کار خود را از 16 دسامبر آغاز کرده است. هر دو دوربین سالم هستند.

دیگر ابزار سپیده دم نیز در این ماه مشاهدات خود را آغاز می کنند. طیف سنج نقشه برداری مرئی و مادون قرمز به شناسایی طول موج های منعکس شده از مواد معدنی سطح سرس کمک خواهد کرد. اشعه گاما و آشکار ساز نوترون فعال است. با اندازه گیری انرژی و تعداد اشعه گاما و نترون ها که دو جز از تابش هسته ای هستند، دانشمندان می توانند فراوانی برخی از عناصر سرس را تعیین کنند.

[img width=300]http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/pia20188.jpg[/img]

توضیح تصویر: این بخش از سرس در نزدیک قطب جنوب سیارک قرار دارد، سایه های بلند به علت حضور خورشید در افق بوجود آمده است.


در اوایل ماه دسامبر تیم تحقیقاتی سپیده دم نشان داند که نقاط روشن در دهانه های سیاره کوتوله سرس نمک هستند؛ در واقع نوعی از سولفات منیزیوم به نام hexahydrite. گروه متفاوتی از دانشمندان فهمیدند که در سرس نوعی آمانیاک وجود دارد. وجود میزان فراوانی از آمونیاک در قسمت بیرونی منظومه شمسی نشان می دهد که احتمالا سرس در نزدیکی نپتون بوجود آمده و بعد به بخش داخلی مهاجرت کرده و یا با موادی که از خارج از منظومه شمسی آمده اند ساخته شده است.

[img width=300]http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/pia20184.jpg[/img]
توضیح تصویر: تصویری از منطقه عرض جغرافیایی جنوبی که در 10 دسامبر توسط فضاپیمای سپیده دم گرفته شده است.


کریس راسل (Chris Russell) محقق اصلی ماموریت سپیده دم گفت: «با بدست آمدن تصاویر واضح تر از سطح سرس می توانیم فرضیه ها بررسی کنیم و نکات شگفت انگیزی درباره سرس کشف کنیم.»

سپیده دم اولین ماموریت به سمت یک سیاره کوتوله و اولین ماموریت فراتر از مدار زمین و ماه با دو هدف متفاوت منظومه شمسی است. این فضاپیما در 14 ماه در سال های 2011 و 2012 در مدار سیارک وستا حرکت کرد و در 6 مارس 2015 به سرس رسید.

[img width=300]http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/pia20185.jpg[/img]
توضیح تصویر: تصویر سپیده دم از ارتفاع 385 کیلومتر سطح سرس


منبع: [url=http://www.nasa.gov/feature/jpl/lowdown-on-ceres-images-from-dawns-closest-orbit]NASA[/url]
ترجمه: مائده فرهوش

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده