سیاره آبی رنگ هم اندازه نپتون نزدیک ستاره کوتوله سرخ

  • زمان : ۱۳۹۴/۹/۶،‏ ۱۴:۴۲
  • نمایش : ۱٬۰۲۰ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
شناسایی پراکندگی نور در جو سیاره ای فراخورشیدی هم اندازه نپتون که به دور ستاره کوتوله سرخی می چرخد، نشان داد که این سیاره آسمان آبی رنگی دارد. این سیاره تنها 100 سال نوری از ما فاصله دارد.

یک تیم از ستاره شناسان با استفاده از شبکه LCOGT پراکندگی نور با ذرات کوچک (پراکندگی رایلی) را در جو یک سیاره فراخورشیدی هم اندازه نپتون بررسی کردند. نتایج نشان می دهد که آسمان این سیاره که 100 سال نوری با ما فاصله دارد، آبی رنگ است.

گذر زمانی رخ می دهد که یک سیاره از مقابل ستاره مادر خود عبور کند، در این هنگام نور ستاره به میزان کمی کاهش پیدا می کند. اگر مدار سیاره دقیقا در مقابل ستاره تراز باشد، ستاره شناسان می توانند طیف نور عبوری از جو سیاره را در طول موج های مختلف اندازه گیری کنند. به این ترتیب، مواد موجود در جو سیاره و ترکیبات آن شناسایی می شود. این اندازه گیری ها اغلب در نور مادون سرخ انجام می شود، جایی که سیاره درخشان تر و به راحتی قابل مشاهده است. در طول چند سال گذشته ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ های زمینی و فضایی ترکیبات جو چندین سیاره فراخورشیدی کوچک را شناسایی کرده اند. اما این بار با روش دیگری عناصر جو این سیاره مشخص شده است. علت استفاده از این روش این است که جو سیاره با ابر هایی پوشانده شده که آن را تیره می کند و یا به دلیلی اندازه گیری ها دقیق نیستند.

سیاره GJ 3470b که چهار برابر زمین است، از نظر اندازه بیشترشبیه به سیاره خودمان است تا مشتری های داغ( سیاره هایی با اندازه ده برابر زمین). تیم ستاره شناسان به رهبری دیانا دراگمیر (Diana Dragomir) از دانشگاه شیکاگو با همکاری گروه دیگری نتایج پراکندگی رایلی را در سیاره GJ 3470b بدست آوردند. تیم Dragomir به منظور تشخیص قطعی پراکندگی رایلی، نتایج تمام رصدخانه های LCOGT (هاوایی، تگزاس، شیلی، استرالیا و آفریقای جنوبی) را بدست آورد و ترکیب کرد.

به چند دلیل نتایج قابل توجه است. GJ 3470b کوچکترین سیاره فراخورشیدی برای شناسایی پراکندگی رایلی است. به علاوه تصور می شود که جو این سیاره ابری و مه آلود است. اندازه گیری ها نشان می دهد که جو این سیاره زیر لایه مه که نور آبی را پراکنده می کند، غنی از هیدروژن است. در واقع آسمان GJ 3470b آبی است. به علاوه این سیاره به دور ستاره کوتوله سرخی می گردد ودر هر گذر میزان زیادی از نور آن را مسدود می کند. در نهایت این اندازه گیری اولین تشخیص واضح از ویژگی طیف سنجی در یک سیاره دور با استفاده از تلسکوپ های کوچکی (با آینه 1 و 2 متری) است. همچنین این تیم برای تکمیل کردن داده ها از تلسکوپ 1.5 متری کوییپر در آریزونا نیز استفاده کردند.

دیانا دراگمیر گفت: «این آشکار سازی به ما در تشخص ترکیبات سیارات فراخورشیدی کوچک با روش جدیدی کمک می کند، در این روش حتی اگر جو سیاره ابری و مه آلود باشد مشکلی بوجود نمی آید.»

ترجمه: مائده فرهوش
منبع:[url=http://astronomy.com/news/2015/11/a-blue-neptune-sized-exoplanet-around-a-red-dwarf-star] Astronomy.com[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده