مشاهده تولد یک سیاره بیگانه

  • زمان : ۱۳۹۴/۸/۲۹،‏ ۱۸:۲۶
  • نمایش : ۱٬۲۵۹ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
سیاره LkCa 15 b که به دور ستاره ای در فاصله 450 سال نوری از ماه می چرخد، در حال رشد و توسعه به یک سیاره مشتری مانند است.
سیاره LkCa 15 b که به تازگی کشف شده 450 سال نوری از ما فاصله دارد، اما مطالعه چگونگی جمع آوری ماده و رشد آن می تواند برخی از بزرگترین سوالات درباره تشکیل منظومه شمسی را پاسخ دهد. امروزه ستاره شناسان شواهدی از تولد یک سیاره را کشف کرده اند که به درک فرایند تشکیل سیارات به دور ستاره ها کمک می کند.

سیاره بیگانه جدید که LkCa 15 b نام گرفته است در حال تبدیل شدن به جهانی مانند مشتری است. کیت فولت (Kate Follette) از دانشگاه استنفورد کالیفرنیا گفت:« این اولین بار است که سیاره ای در حال تشکیل شناسایی شده است.» کیف فولت یک تصویر دیجیتال از سیاره LkCa 15 تهیه کرده است که در آن سیاره در نور هیدروژن فوق العاده گرم می درخشد، به این ترتیب یک پیش بینی از تئوری تشکیل سیاره ها به طور مستقیم توسط فولت و همکارانش تایید شد.

این مشاهده با داده های Steph Sallum از دانشگاه آریزونا که به طور مستقل از ستاره ای مشابه انجام شد ترکیب گردید. این سیاره در حال تشکیل از یک دیسک انتقال، به شکل یک حلقه دونات مانند از گرد و غبار و اجرام سنگین، در مدار ستاره مادر خود است.

فلوت و همکاران یک روش و ابزار تصویر برداری جدید برای شناسایی نشانه های شکل گیری سیاره ها طراحی کردند. فرایندی که طی آن یک سیاره از یک هسته سنگی یا یخی به غول گازی تبدیل می شود بسیار پر انرژی است. گاز هیدروژن به دور هسته سنگی پیش سیاره را می سازد، به این ترتیب گرم می شود و در نور مریی طیف هیدروژن آلفا (H-alpha) می درخشد.

فولت با کمک مشاورش در دانشگاه استنفورد، بروس مکینتاش (Bruce Macintosh)، و همکارانشان با استفاده از تلسکوپ ماژلان آریزونا در شیلی، سایه های قرمز رنگ خاصی از طیف H-آلفا که ناشی از LkCa 15 B بودند را رصد کردند.

دانشمندان با پردازش تصویر و حذف نور، سیاره کم نور را به تنهایی رصد کردند. این سیاره بسیار به ستاره مادری خود نزدیک است. اگر نزدیک تر و یا کم نور تر بود، نور سیاره به طور کامل محو می شد.

فولت گفت:« تفاوت در روشنایی نور ستاره و سیاره جوان مانند نور کرم شب تاب و فانوس است. بنابراین پردازش و جدا کردن نور ضعیف سیاره از ستاره بسیار سخت است. اما با تمرکز بر رنگ خاصی که از سیاره تابش می کند، این تمایز امکان پذیر است.»

برای این تصویر بردارد از اپتیک تطبیقی (adaptive optics) استفاده شده است تا انحراف نور در جو زمین از بین برود. برای اولین بار سیستم اپتیک تطبیقی تلسکوپ ماژلان قادر به تصویر برداری در نور مریی H-آلفا است و این با این روش می توان در آینده سیارات جدید را کشف کرد.

مکینتاش (Macintosh)، رهبر تیک کاشف سیاره مسن تر 51 Eridani گفت اپتیک تطبیقی می تواند به دانشمندان برای کامل کردن چرخه تشکیل سیارات کمک کند.

تیم LkCa 15 B برای درک بهتر روند شکل گیری سیاره و همچنین کشف دیگر حفره ها روی دیسک کار خود را ادامه می دهند.
فلوت گفت: این کار به ما کمک می کند تا چگونگی شکل گیری سیاره ای دوردست را بررسی کنیم و بفهمیم که این روند با مکانیسمی که در منظومه شمسی می شناسیم متفاوت است و یا یک روش کلی در جهان وجود دارد.

ترجمه: مائده فرهوش
منبع:[url=http://astronomy.com/news/2015/11/observing-the-birth-of-an-alien-planet] Astronomy.com[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده