تصاویر رادار جزئیات جدیدی از سیارک هالووین را ارایه کرده اند

  • زمان : ۱۳۹۴/۸/۱۸،‏ ۱۴:۳۷
  • نمایش : ۸۷۹ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
تصاویر رادار به دست آمده از سیارک TB145 2015 جزئیات جدیدی از این سیارک را آشکار کرده اند که شامل فرورفتگیهای مشخص، نقاط روشن و دیگر عوارض پیچیده آن می شود.
سیارک TB145 2015 که در روز هالووین بدون هیچ خطری از کنار کره زمین عبور کرد توسط تصاویر رادار دارای وضوح بالا پردازش شد. در روز 31 اکتبر یاعت 1 بعد ازظهر به وقت منطقه زمانی شرقی، تلسکوپ های عظیم رادیویی زمینی سیگنال های رادیویی را از این سیارک که از ارتفاع 480 هزار کیلومتری زمینی عبور می کرد را دریافت کردند. دانشمندان با کمک این سیگنال ها اطلاعاتی از این سیارک به دست آوردند. سیارک TB145 2015 کروی شکل است و تقریبا 600 متر قطر دارد.

لانس بنر عضو آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا در پاسادانای کالیفرنیا گفت:" این تصاویر رادار بخش هایی از سطح این سیارک را نشان می دهد که قبلا قابل مشاهده نبود و فرورفتگی های مشخص، نقاط روشنی که احتمالا تخته سنگ هستند و دیگر عوارض پیچیده این سیارک که می تواند برآمدگی های سطحی آن باشد را آشکار می کند. این تصاویر به طور واضحی با تصاویر رادار به دست آمده از رصدخانه آرسیبو روز 30 اکتبر فرق دارند و احتمالا علت این تفاوت مشاهده این سیارک از چشم اندازهای دیگر آن در مدت زمان دوران 3 ساعته اش است."
دانشمندان برای تهیه این تصاویر وضوح بالا به وسیله آنتن 70 متری DSS-14 گلداستون واقع در کالیفرنیا امواج ماکروویو پرقدرت را به سمت این سیارک مخابره کردند. سیگنال های منعکس شده از این سیارک توسط رادیو تلسکوپ 100 متری گرین بنک متعلق به رصدخانه ملی رادیویی آمریکا واقع در غرب ویرجینیا دریافت شد.

شانتانو نایدو عضو موسسه فناوری کالیفرنیا در پاسادانا گفت:" ما با کمک همکارانمان در رصدخانه توانستیم قدرت وضوح را به کمتر از 4 متر در پیکسل برسانیم. این اتفاق واقعا پیشرفت چشمگیری بود و در رصد های آینده می تواند به ما کمک های خوبی کند."

زمان بعدی نزدیک شدن سیارک TB145 2015 به زمین سپتامبر 2018 خواهد بود. در آن زمان این سیارک در ارتفاع 38 میلیون کیلومتری ما یا به عبارتی در یک چهارم فاصله زمین تا خورشید قرار خواهد گرفت.

رادار تکنیک قدرتمندی برای بررسی اندازه، شکل، دوران، عوارض و ناهمواری های سطحی سیارک است و همچنین به اندازه گیری مدارهای سیارک کمک می کند. اندازه گیری فواصل و سرعت های سیارک اغلب محاسبات آینده مدارهای آن را آسان تر می کند.

ناسا برای تعین مسیر سیارک ها و محافظت سیاره ما از آن ها اقداماتی را تدارک دیده است. در واقع ایالات متحده مطالعات و برنامه های اکتشافی پربار و سودمندی را برای کشف اجرام نزدیک به زمین(NEOs) دارد. تا کنون ایالات متحده چیزی حدود 98 درصد اجرام نزدیک به زمین را کشف کرده است.

علاوه بر آن ناسا منابع به دست آمده از سیارک ها را در اختیار آژانس های دولتی ایالات متحده، منجمان دانشگاهی و موسسات علمی فضایی در سراسر کشور آمریکا و همچنین آژانس های و موسسات بین المللی فضایی می گذارد تا بر روی مسیر حرکت و شناسایی بهتر این اجرام کار کنند. همچنین ناسا از فعالیت ماهرانه و بیشمار منجمان آماتوری قدردانی می کند زیرا مشاهدات صحیحشان به بهبود اندازه گیری مدارهای این اجرام پس از کشفشان کمک می کند.

توضیح عکس: سیارک TB145 2015 در هشت تصویر رادار مجزا نمایش داده شده است. این تصاویر در تاریخ 31 اکتبر 2015 مابین ساعات 8:55 و 9:08 صبح به وقت منطقه زمانی شرقی جمع آوری شده اند.

ترجمه : مائده سهرابی
منبع: [url=http://astronomy.com/news/2015/11/radar-images-provide-new-details-on-halloween-asteroid]Astronomy.com[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده