"ماون" (MAVEN) از بین رفتن جو توسط باد های خورشیدی را اندازگیری کرد

  • زمان : ۱۳۹۴/۸/۱۶،‏ ۲:۴۷
  • نمایش : ۱٬۰۶۳ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
ماموریت تکامل مواد فرار و جو مریخ یا "ماون" (MAVEN) فرایندی را شناسایی کرد که طی آن آب و هوای مریخ از یک محیط اولیه، گرم و مرطوب به محیطی سرد و خشک تغییر کرده است.
"ماون" قادر است با بررسی جو مریخ میزان گاز ازدست رفته براثر باد های خورشیدی را تعیین کند. یافته های جدید نشان می دهد که فرسایش جو مریخ به طور قابل توجهی در طوفان های خورشیدی افزایش یافته است. نتایج این تحقیق 5 نوامبر در مجله علوم و پژوهش ژئوفیزیک منتشر شد.

جان گرانسفلد، فضانورد و مدیر مأموریت علوم ناسا در واشنگتن، گفت:« به نظر می رسد که مریخ جو غلیظ و به اندازه کافی گرمی داشته که در نتیجه آن آب مایع در سیاره در جریان بوده است، یعنی یک ماده کلیدی برای زندگی که ما امروز می شناسیم.»

اندازه گیری "ماون" نشان می دهد که باد های خورشیدی جو مریخ را با آهنگ 100 گرم در هر ثانیه جدا می کنند. Bruce Jakosky محقق اصلی "ماون" از دانشگاه کلرادو، بولدر گفت: «مانند سرقت چند سکه در هر روز، از دست دادن جو در طول زمان قابل توجه است. ما دیدیم که میزان فرسایش جو مریخ در زمان باد های خورشیدی افزایش میابد. به طوری که فکر می کنیم این آهنگ زمانی که خورشید جوان تر و فعال تر بود، بیشتر بوده است.

به علاوه در مارس 2015 یک سری طوفان های خورشیدی توسط "ماون" دیده شد که در آن زمان آهنگ از دست دادن گاز شتاب گرفت. روند از دست دادن جو و افزایش آن در زمان طوفان های خورشیدی، فرایندی است که تغییرات آب و هوایی را در مریخ بوجود می آورد.

باد های خورشیدی جریانی از ذرات، به طور عمده پروتون و الکترون، است که با سرعت حدود یک میلیون مایل در ساعت از اتمسفر خورشید به فضا حرکت می کند. میدان مغناطیسی که ذرات خورشیدی حمل می کنند، با گذر از کنار مریخ میدان الکتریکی بوجود می آورند، مانند توربین هایی که روی زمین برق تولید می کنند. این میدان الکتریکی به اتم های باردار گاز، یون ها، در لایه بالایی جو مریخ سرعت می دهد و آنها را به فضا می فرستد.

"ماون" چگونگی ازبین بردن گاز توسط باد های خورشیدی و اشعه فرابنفش در لایه های بالایی جو مریخ را بررسی می کند. نتایج جدید نشان می دهد که از دست دادن گاز در سه منطقه بیشتر است: پایین "دنباله" جایی که باد های خورشیدی در پشت مریخ جریان دارد؛ بالای قطب مریخ در "آب فشان قطبی" و از یک ابر گسترده از گاز در اطراف مریخ. 75 درصد از یون های از منطقه دنباله و حدود 25 درصد در آب فشان ها جدا می شوند و فقط در صد کمی از ابر ها جدا می شود.

در مناطق باستانی مریخ نشانه هایی از آب فراوان وجود دارد. این ویژگی باعث شده دانشمندان حدس بزنند که در گذشته جو مریخ متراکم و گرم تر بوده، تا جایی که رودخانه ها، دریاچه ها و حتی اقیانوس های آب در آن وجود داشته است.

محققان اخیرا با استفاده از مدارگرد اکتشافی مریخ ظاهر شدن فصلی نمک هیدراته را دیدند که نشان دهنده جریان های فصلی آب شور در مریخ است. با این حال جو سرد و نازک مریخ نشان می دهد که این جریان های آب، طولانی مدت نیستند.

Joe Grebowsky دانشمند ماموریت "ماون" از مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در گرین بلت گفت: «باد های خورشیدی و فرسایش جو در تغییرات آب و هوایی مریخ بسیار مهم است.»

ماموریت "ماون" در سال 2013 با هدف اندازه گیری میزان از دست دادن جو و آب سیاره مریخ آغاز شد. این اولین ماموریت است که به درک چگونگی تاثیر باد خورشیدی بر جو مریخ کمک می کند. "ماون" بیش از یک سال در مریخ کار کرد و در 16 نوامبر 2015 ماموریت علمی آن کامل شد.

ترجمه: مائده فرهوش
منبع: [url=http://www.nasa.gov/press-release/nasa-mission-reveals-speed-of-solar-wind-stripping-martian-atmosphere]NASA[/url]

خبر مرتبط:
[url=http://www.cafeastro.net/modules/news/article.php?storyid=382]ناسا شواهد امکان جریان آب مایع در سطح مریخ را تایید کرد[/url]
[url=http://www.cafeastro.net/modules/news/article.php?storyid=393]فاش شدن دیرینه اقلیم مرطوب مریخ توسط دریاچه باستانی گودال گیل[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده