رصد تغییرات جدید در لکه سرخ بزرگ مشتری با تصاویر سیاره ای هابل

  • زمان : ۱۳۹۴/۷/۲۲،‏ ۱۷:۴۴
  • نمایش : ۹۸۰ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
جمع آوری تصاویر از سیارات منظومه شمسی توسط تلسکوپ هابل، به دانشمندان کمک می کند تا تغییرات غول های گازی را ببینید. این بررسی ها در طیف وسیعی از ویژگی ها از جمله باد ها، ابر و طوفان انجام می شود.
در حال حاضر، در تصویر مشتری، موج نادری در بالای خط استوا و همین طور تغییرات لکه سرخ بزرگ آن مشاهده می شود.

امی سیمون (Amy Simon)، دانشمند سیاره شناس در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در گرین بلت مریلند، گفت: «هر بار که ما به مشتری نگاه می کنیم، نکات جالب و حیرت انگیزی از این سیاره را می بینیم. این بار هم از این قاعده مستثنی نیست.»

سیمون و همکارانش دو نقشه از مشتری با استفاده از دوربین دیدگسترده هابل 3 تهیه کرده اند. این دو نقشه چرخش سیاره را نشان می دهد و به اندازه گیری سرعت بادهای مشتری کمک می کند. این یافته ها در یک مقاله در ژورنال اخترفیزیک، به صورت آنلاین در دسترس است.

تصاویر جدید نشان می دهد که لکه سرخ بزرگ مشتری، همچنان در حال کوچک شدن و تغییر به دایره است؛ همان طور که این روند در طول سال های گذشته اتفاق افتاده. محور بزرگ این لکه 240 کیلومتر کوچک تر از تصاویر سال 2014 شده است. اخیرا سرعت کوچک شدن این طوفان سریع تر از حد معمول بوده.
لکه سرخ بزرگ این روز ها بیشتر نارنجی رنگ است و هسته آن که معمولا پر رنگ تر بود، کمتر واضح است.

[img width=400]http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/jupiterbefore-after-big_0.gif[/img]

توضیح عکس: حرکت ابر های مشتری و مقایسه نقشه ها. زوم کردن روز لکه قرمز بزرگ در امواج آبی (سمت چپ) و قرمز (سمت راست) باعث می شود، ویژگی های منحصر به فردی دیده شود.


در شمال استوای سیاره، موج گریزانی دیده می شود که در آن لکه هایی وجود دارد. قبلا ویجر 2 موج مشابهی را رصد کرده بود. در این تصویر این موج نادر، به سختی قابل تشخیص است و در عرض جغرافیایی 16 درجه شمالی قرار گرفته است و نقطه هایی در آن دیده می شود که گردباد هستند. امواج مشابهی ( که baroclinic نام دارد) در جو زمین و در زمان شکل گیری طوفان دیده می شود.

[img width=400]http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/jupiterwave_falsecolor_with_arrows_and_combs-crop.jpg[/img]

توضیح عکس: در شمال استوای مشتری، دانشمندان موج نادری را رصد کردند که مشابه امواجی است که در زمان طوفان در جو زمین دیده می شود. در این تصویر فلش ها طوفان و خطوط عمودی موج را نشان می دهند.

گلن اورتون (Glenn Orton) از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در پاسادنا، کالیفرنیا گفت: «ما فکر می کردیم موجی که توسط ویجر 2 رصد شده، یک اتفاق بوده است. همان طور که مشخص گردید، این موج فقط نادر است!»

ممکن است منشا موج، یک لایه روشن در زیر ابر ها باشد. این ایده بر اساس فاصله بین قله موج ها بوجود آمده است.
علاوه بر مشتری، نپتون و اورانوس نیز توسط دانشمندان بررسی شده اند، نقشه های این سیارات نیز در آرشیو عمومی قرار خواهد گرفت. در آینده تصاویر زحل نیز بررسی می شوند.

ترجمه: مائده فرهوش
منبع: [url=http://www.nasa.gov/press-release/goddard/hubble-s-planetary-portrait-captures-new-changes-in-jupiter-s-great-red-spot]NASA[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده