پانارومای جذاب و دیدنی از پلوتو

  • زمان : ۱۳۹۴/۶/۲۷،‏ ۲۲:۳۲
  • نمایش : ۹۲۴ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
آخرین تصویر از فضاپیمای افق های نور ناسا دانشمندان را حیرت زده کرد. نه تنها به خاطر کوه های با شکوه یخی، جریان های یخ زده و مه فراموش شده بلکه برای تصویر عجیب قطب شمال آن.
(تصویر رو به رو) کوه های باشکوه پلوتو، دشت های یخی و مه: 15 دقیقه پس از پرواز نزدیک افق های نو از کنار پلوتو در 14 جولای، فضاپیما به سمت خورشید نگاه کرد و این عکس را از غروب خورشید در افق پلوتو به همراه کوه های ناهموار و یخی و دشت های یخی صاف گرفت. گستره صاف دشت یخی Sputnik Planum (در سمت راست) با کوه های ناهمواری که به ارتفاع 3500 متر می رسند و به نام های Norgay Montes (در پیش زمینه تصویر) و Hillary Montes (در افق) شناخته می شوند، احاطه شده است. در راست، شرق Sputnik یخچال های طبیعی قرار دارند. در پس زمینه بیش از 12 لایه نازک اتمسفر پلوتو دیده می شود. عکس از فاصله 18000 کیلومتری پلوتو گرفته شده و عرض تصویر 1250 کیلومتر است.
امتیاز تصویر: NASA/JHUAPL/SwRI


این تصویر جدید از هلال پلوتو، در 14 جولای توسط دوربین زاویه باز افق های نو گرفته شده است و در 13 سپتامبر به زمین رسیده. تصویر یک نگاه مورب از منطره پلوتو با نور پس زمینه دراماتیک است. این چارچوب متنوع تماشایی از پلوتو صحنه ای به اندازه 1250 کیلومتر را نشان می دهد.

[img width=400]http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/nh-apluto-mountains-plains-9-17-15_0.png[/img]

(تصویر بالا) نگاه دقیق تر از کوه های باشکوه و دشت های یخ زده: 15 دقیقه پس از پرواز نزدیک افق های نو از کنار پلوتو در 14 جولای، فضاپیما به سمت خورشید نگاه کرد و این عکس را از غروب خورشید در افق پلوتو به همراه کوه های ناهموار و یخی و دشت های یخی صاف گرفت. گستره صاف دشت یخی Sputnik Planum (در سمت راست) با کوه های ناهمواری که به ارتفاع 3500 متر می رسند و به نام های Norgay Montes (در پیش زمینه تصویر) و Hillary Montes (در افق) شناخته می شوند، احاطه شده است. در راست، شرق Sputnik یخچال های طبیعی قرار دارند. در پس زمینه بیش از 12 لایه نازک اتمسفر پلوتو دیده می شود. عکس از فاصله 18000 کیلومتری پلوتو گرفته شده. تصویر 380 کیلومتر را نشان می دهد.
امتیاز تصویر: NASA/JHUAPL/SwRI


آلن استرن، محقق اصلی افق های نو گفت: «این تصویر باعث می شود که باور کنید واقعا آنجا هستید، در پلوتو، و از نزدیک سطح آن را بررسی می کنید. این تصویر ها دست آورد علمی بزرگی است که جزییات جدیدی از جو، کوه، یخچال های طبیعی و کوه های پلوتو را آشکار می کند.»
امتیاز تصویر: NASA/JHUAPL/SwRI

[img width=400]http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/nh-apluto-low-haze-9-17-15-updated.png[/img]

(تصویر بالا) مه نزدیک به سطح پلوتو: در این بخش کوچک از تصویر بزرگ هلال پلوتو که 15 دقیقه پس از پرواز نزدیک افق های نو از کنار پلوتو در 14 جولای 2015 گرفته شده است، نور خورشید در حال غروب مه نزدیک سطح پلوتو را روشن کرده و سایه های موازی تپه ها دیده می شود. تصویر از فاصله 1800 کیلومتر گرفته شده است و عرض آن 185 کیلومتر است.
امتیاز تصویر: NASA/JHUAPL/SwRI


با توجه به نور پس زمینه مطالوب و وضوح بالا، این تصویر MVIC جزییات جدیدی از مه و جو نیتروژنی نازک پلوتو آشکار می کند. در تصویر 12 لایه جو دیده می شود که از سطح تا ارتفاع 100 کیلومتر بالا تر از سطح گسترش پیدا کرده است.
Will Grundy از تیم افق های نو گفت: «علاوه بر تصاویر خیره کننده، این مه کم ارتفاع تغییرات آب و هوای پلوتو را در روز های مختلف نشان می دهد که مانند زمین است.»
همراه با دیگر تصاویر پلوتو که به تازگی رسیده است، این تصویر چرخه آب شناسی (hydrological) را در پلوتو نشان می دهد. البته در این چرخه یخ های نرم و عجیب نیتروژن به جای آب وجود دارد.

[img width=400]http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/nh-1overview_reduced-annotated-9-17-15.jpg[/img]

(تصویر بالا) «قلب» پلوتو: Sputnik Planum نام غیر رسمی منطقه روشنی است که در سمت چپ این تصویر ترکیبی از افق های نو دیده می شود. منطقه مرتفع و روشنی که در سمت راست دیده می شود با نیتروژن یخ زده پوشیده شده است که ممکن است از طریق جو بالای Sputnik Planum به این ناحیه آمده باشد. کادر محل یخچال های طبیعی را نشان می دهد.
امتیاز تصویر: NASA/JHUAPL/SwRI


نواحی روشن شرق دشت وسیع Sputnik Planum ممکن است با مواد دشت ها پوشیده شده باشد که از این ناحیه تبخیر شده. تصویر پانارومای Ralph جریان های یخچال طبیعی را در قطب جنوب نشان می دهد.


[img width=400]http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/nh-3flow-detail-annotated-9-17-15.jpg[/img]

(تصویر بالا) دره های یخچال های طبیعی در پلوتو: یخ (احتمالا نیتروژن) در مناطق مرتفع سمت راست این تصویر با عرض 630 کیلومتر دیده می شود و اطراف منطقه خالی Sputnik Planum دره های وسیعی دیده می شود که با فلش قرمز نشان داده شده است. جریان های یخ در حال حرکت با فلش آبی مشخص است. منشا تپه ها و چاله های سمت راست تصویر هنوز نا مشخص است.
امتیاز تصویر: NASA/JHUAPL/SwRI


آلن هاوارد یکی از اعضای ژئوفیزیک ماموریت گفت: «ما اصلا انتظار پیدا کردن چرخه یخچال های نیتروژن را در شرایط بسیار سرد خارج از منظومه شمسی نداشتیم. تحت تاثیر نور کم خورشید، این چرخه ها قابل مقایسه با چرخه آب روی زمین است که در آن آب از اقیانوس ها تبخیر می شود و به صورت برف بر می گردد.»
آلن استرن اضافه کرد: «در این زمینه پلوتو مانند زمین است و هیچ کس آن را پیش بینی نمی کرد.»

[img width=400]http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/nh-2flow-detail-hiphase-annotated-9-17-15.jpg[/img]

(تصویر بالا) دره های یخچال های طبیعی در پلوتو


ترجمه: مائده فرهوش
منبع: [url=http://www.nasa.gov/feature/pluto-wows-in-spectacular-new-backlit-panorama]NASA[/url]

مطالب مرتبط:
[url=http://www.cafeastro.net/modules/news/article.php?storyid=369]تصاویر جدید افق های نو از پلوتو[/url]
[url=http://www.cafeastro.net/modules/news/article.php?storyid=371]فضاپیمای افق های نو شروع به بارگذاری داده ها کرد[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده