دوقلوی مشتری در مدار ستاره دوقلوی خورشید

  • زمان : ۱۳۹۴/۴/۲۹،‏ ۱۴:۴۱
  • نمایش : ۱٬۸۶۶ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
با کشف یک سیاره هم جرم مشتری که در مداری مشابه مشتری به دور ستاره ای خورشید مانند می گردد، دانشمندان حدس می زنند که این ستاره سیستمی مانند منظومه شمسی ما داشته باشد.

یک گروه از ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ 3.6 متری رصدخانه جنوبی اروپا ESO در شیلی ، سیاره ای مانند [url=http://www.cafeastro.net/modules/news/article.php?storyid=269]مشتری[/url] را پیدا کرده اند که در فاصله ای مشابه به [url=http://www.cafeastro.net/modules/news/article.php?storyid=269]مشتری[/url] به دور ستاره خورشید مانند HIP 11915 می گردد. با توجه به نظریه رایج، بوجود آمدن سیاره ای با جرم [url=http://www.cafeastro.net/modules/news/article.php?storyid=269]مشتری[/url] نقش مهمی در ایجاد سیستم سیاره ای دارد. وجود یک سیاره با جرم مشتری و در مدار مانند مشتری به دور ستاره ای خورشید مانند این احتمال را بوجود می آورد که به دور ستاره سیستمی مانند منظمه شمسی ما وجود داشته باشد.

HIP 11915 ستاره ای هم سن خورشید و با ترکیبات مشابه با آن است. احتمال می رود که در نزدیکی ستاره سیارات سنگی نیز وجود داشته باشند.

تا کنون در بررسی سیارات فراخورشیدی، حساسیت نسبت به سیستم هایی بود که سیارات سنگین در مدار داخلی ستاره داشتند. این در تضاد با منظومه شمسی ماست که سیارات خاکی و سبک در مدار داخلی آن و غول های گازی مانند مشتری در مدار خارجی قرار دارند.

با توجه به نظریه های اخیر، چیدمان منظومه شمسی ما به گونه ای بوده است که باعث وجود حیات شده و گرانش غول گازی مشتری در شکل گیری منظومه شمسی تاثیر داشته است. بنابراین به نظر می رسد که پیدا کردن دوقلوی مشتری در یک سیستم سیاره ای نشان دهنده وجود منظومه شمسی دیگری باشد.

قبلا سیاراتی مشابه مشتری به دور ستاره های خورشید مانند در فاصله های متفاوت پیدا شده بودند. اما ویژگی این کشف در این است که هم جرم و هم فاصله از ستاره در این سیاره مشابه مشتری است.

منبع: [url=http://astronomy.com/news/2015/07/jupiter-twin-discovered-around-solar-twin]Astronomy.com
[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده