دنباله دار پن استارز به دیدار خورشید می آید

  • زمان : ۱۳۹۱/۱۱/۱۹،‏ ۰:۴۸
  • نمایش : ۲٬۳۳۰ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
بعد از سال ها که از گذر آخرین دنباله دار از کنار خورشید می گزرد، دنباله داری دیگربرای اولین و آخرین بار به خورشید نزدیک می شود.

تلسکوپ panstars1 که بر قله هالیکالای جزیره مائوئی هاوایی قرار دارد، در پنجم و ششم ماه جون 2011 توسط دوربین 1/4 مگاپیکسلی خود ستاره دنباله دار جدیدی را کشف کرد. دنباله دار کشف شده با نام C/2011L4 در لیست خورده اجرام منظومه شمسی قرار گرفته است. در آن زمان دنباله دار پن استارز در فاصله 6/6 واحد نجومی از هورشید قرار داشته و درست داخل حلقه زحل با قدر 19 دیده شده است.
در مارس 2013 (اسفند 91) این دنباله دار به فاصله 50 میلیون کیلومتری از خورشید می رسد (تقریبا فاصله عطارد با خورشید). این دنباله دار مداری سهموی دارد و احتمالا این اولین و آخرین باری است که به دیدار خورشید می آید.
در 7 تا 20 مارس (17 تا 30 اسفند) پن استار پس از غروب خورشید در هوای گرگ و میش دیده خواهد شد و در اوج درخشندگی قدر 0 یا 1 خواهد داشت.
در حال حاضر این دنباله دار در نیم کره جنوبی دیده می شود. از اطلاعات رسیده از نیم کره جنوبی این طور برداشت می شود که قدر دنباله دار تغییر کرده است.
پیش بینی ها نشان می دهد در اوایل مارس قدر آن به +3 می رسد.
این دنباله دار تازه از ابر اورت (مکانی که ستاره های دنباله دارد از آن سرچشمه می گیرند و با خورشید 1 سل نوری فاصله دارد) بیرون آمده و این اولین باری است که در نزدیک خورشید گرم می شود.
دنباله دار پن استارز هشتمین دنباله دار بزرگ است و دنباله ی کوتاهی از یخ و غبار دارد.
البته هنوز امکان هر اتفاقی وجود دارد. به نظر می رسد روشنایی این دنباله دار از زمانی که 2/8 واحد نجومی از خورشید فاصله داشته کمتر شده است.
دهم مارس (20 اسفند) دنباله دار به فاصله 0/30 واحد نجومی از خورشید می رسد و در این زمان با وجود گرمای خورشید کسانی که دوربین دوچشمی دارند می توانند دنباله دار را ببینند.
تصویر زیر توصیفی است از حرک دنباله دارد در آسمان. در مقیاس ارتفاع سمت چپ 10 درجه معادل اندازه مشت در آسمان شما زمانی که دست خود را مستقیم رو به روی خود گرفته اید است.

[img width=300]http://up.avastarco.com/images/xemqctse0c16s1y9b32.jpg[/img]

ترجمه از سایت [url=http://www.skyandtelescope.com/observing/highlights/Update-on-Comet-PanSTARRS-187930541.html]Sky&telescope[/url] توسط مائده فرهوش

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده