تصویر هابل از کهکشان کوتوله NGC 1140

  • زمان : ۱۳۹۴/۵/۴،‏ ۲۲:۳۵
  • نمایش : ۱٬۷۰۷ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
این تصویر دراماتیک از تلسکوپ فضایی هابل، کهکشان کوتوله معروف به NGC 1140 را نشان می دهد.
NGC 1140 در فاصله 60 میلیون سال نوری از ما و در صورت فلکی نهر قرار دارد. همان ظور که دیده می شود NGC 1140 فرم نامنظمی دارد و مشابه ابر ماژولانی بزرگ (قمر کهکشانی راه شیری) است.

این کهکشان کوچک به خاطر ستاره های انفجاری اش شناخته شده است. با اینکه این کهکشان یک دهم کهکشان راه شیری است، اما سرعت بوجود آمدن ستاره در آن به اندازه کهکشان راه شیری است؛ یک ستاره مانند خورشید در هر سال. همان طور که در تصویر مشخص است، این کهکشان با ستاره های جوان و درخشان آبی-سفید، روشن شده است.

کهکشان هایی مانند NGC 1140 که ستاره های انفجاری و مقادیر زیادی گاز هیدروژن و هلیوم دارند، بسیار مورد علاقه ستاره شناسان هستند. ترکیبات آنها باعث شده تا تشکیل ستاره ها مشابه با کهکشان های جهان اولیه باشد. این کهکشان های اولیه ساختمان کهکشان های بزرگی مانند کهکشان ما را بوجود آورده اند. اما از آنجا که کهکشان های جهان اولیه بسیار دور هستند، NGC 1140 سوژه خوبی برای مطالعه ساختار کهکشان هایی از این نوع است.

سرعت زیاد تشکیل ستاره ها در کهکشان های کوتوله در آینده کم می شود. هنگامی که ستاره های بزرگ می میرند، انفجار ابرنواختری رخ می دهد و گاز آنها به راحتی از گرانش کهکشان فرار می کند. خروج گاز به معنی کم شدن توانایی آنها در ساخت ستاره های جدید است. پس کهکشان کوتوله NGC 1140 مدت زیادی دوام نمی آورد.

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده