تصویر هابل از دنباله دار نزدیک مریخ

  • زمان : ۱۳۹۳/۱/۸،‏ ۲۱:۳۰
  • نمایش : ۱٬۹۳۹ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
ناسا پنجشنبه تصویر دنباله داری را منتشر کرد که در 10 اکتبر از فاصله 84000 مایلی مریخ عبور خواهد کرد. این فاصله معادل 135185کیلومتر (نصف فاصله زمین تا ماه) است.

تصویر سمت چپ در 11 مارس توسط تلسکوپ فضایی هابل از [url=http://www.cafeastro.net/modules/news/article.php?storyid=45]دنباله دار[/url] C/2013 A1 گرفته شده است. این[url=http://www.cafeastro.net/modules/news/article.php?storyid=45] دنباله دار [/url]که با نام سایدینگ اسپرینگ (Siding Spring) نیز شناخته می شود، در فاصله 353 میلیون کیلومتر از زمین قرار دارد. بدلیل کوچک بودن این دنباله دار، هابل نمی تواند هسته یخی آن را رصد کند. هسته دنباله دار را گازی به نام کما COMA احاطه کرده است و قطر آن 12000 مایل (19,312128 کیلومتر) است.

در تصویر سمت راست که با تکنیک های پردازش تصویر و حذف نور ها ساخته شده است، دو دنباله از گاز کما به همراه هسته دنباله دار در جهت مخالف دیده می شود. این مشاهدات به دانشمندان کمک می کند که جهت هسته دنباله دار و محور چرخش آن را پیدا کنند.

همچنین در 21 ژانویه هابل مسیر دنباله دار سایدینگ اسپرینگ را تعیین کرد تا منجمان بتوانند سرعت گاز و گرد و غبار را تعیین کنند.

یان یانگ لی از موسسه علوم سیاره ای توسان گفت:« این اطلاعات به ما کمک می کند تا بفهمیم در هنگام عبور دنباله دار از کنار مریخ، تا چه حد دانه های گرد و غبار روی فضاپیما ها تاثیر می گذارد.»

در ژانویه 2013 Robert H. McNaught از رصد خانه سایدینگ اسپرینگ این دنباله دار را کشف کرد. او فهمید سفر دنباله دار به دور خورشید 1 میلیون سال طول می کشد. الان دنباله دار در نزدیکی مشتری است.

نزدیک ترین فاصله دنباله دار با خورشید در 25 اکتبر اتفاق می افتد و در آن زمان دنباله دار به فاصله 130 میلیوم کیلومتر از خورشید می رسد. با این فاصله انتظار نمی رود که دنباله دار به اندازه ای روشن شود که از زمین دیده شود.

اخبار مرتبط:
[url=http://www.cafeastro.net/modules/news/article.php?storyid=55]عبور دنباله دار از نزدیکی مریخ[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده