ترکیب شیمیایی عجیب در سحابی خرچنگ

  • زمان : ۱۳۹۲/۹/۲۳،‏ ۲۲:۵۹
  • نمایش : ۱٬۹۳۶ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
ستاره شناسان یک ملکول نادر از گاز بی اثر را در باقیمانده ستاره ای مرده ای به نام سحابی خرچنگ پیدا کرده اند.

این کشف که با تلسکوپ رصدخانه هرشل در سازمان فضایی اروپا و با همکاری ناسا بدست آمده است، به دانشمندان کمک می کند تا درباره ابرنواختران و مرگ ستاره های عظیم بیشتر تحقیق کنند.

این کشف غیر منتظره وجود گاز بی اثر آرگون را به صورت ملکولی در این سحابی نشان می دهد. گاز های نجیب که هلیوم و نئون هم از آنها هستند، به ندرت در واکنش های شیمیایی شرکت می کنند. این گاز ها ترجیح می دهند تنها بمانند.

مطالعات جدید که توسط مایکل بارلو از دانشگاه کالج لندن، انگلیس، رهبری می شود، بر اساس داده های طیفی هرشل بدست آمده است. شواهد نشان می دهد در این سحابی گاز نجیب آرگون به صورت هیدرید آرگون (ترکیب آرگون و هیدروژن) وجود دارد.

پل گلد اسمیت از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، پاسادنا، کالیفرنیا می گوید:« اتفاق عجیب این است که در این شرایط سخت در باقیمانده ابرنواختر، آرگون با هیدروژن واکنش داده است.»

Göran Pilbratt دانشمند پروژه هرشل از سازمان فضایی اروپا اینگونه نتیجه گیری می کند:«این نه تنها کشف یک مولکول براساس یک گاز بی اثر است، بلکه چشم اندازی جدید از سحابی خرچنگ است. هرشل مستقیما ایزوتوپ آرگون را اندازگیری کرده است و ما انتظار داریم در انفجار ستاره عظیم این ملکول بوجود آمده باشد.»

منبع: [url=http://www.nasa.gov/jpl/herschel/crab-nebula-20131212/]NASA[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده