برگشت مریخ نورد کنجکاوی به ماموریت بعد از قطعی برق

  • زمان : ۱۳۹۲/۹/۵،‏ ۲۱:۳۵
  • نمایش : ۱٬۶۳۳ دفعه
  • موضوع :
مریخ نورد کنجکاوی بعد از رفع مشکل الکتریکی حاشیه ای خود، به مسیر ماموریت بازگشت.
مریخ نورد کنجکاوی ماموریت علمی خود را از شنبه 23 آبان، بعد از شش روز، دوباره آغاز کرد. دانشمندان متوجه تغییر ولتاژ عجیبی در ربات شده بودند. راب زیمرمن، مهندس برق مریخ نورد می گوید: «ما لیستی از علل احتمالی این اتفاق نوشتیم و یک به یک آنها را بررسی می کردیم.»

تیم ماموریت مشخص کرد که تغییر ولتاژ کوتاه مدت بر اثر اشکال در ژنراتور ترموالکتریک کنجکاوی بوده است که قدرت مریخ نورد را با تبدیل گرمای تجزیه رادیواکتیو آن به برق تامین می کند.

تیم تحقیقاتی می گوید، قطعی برق نباید عوارضی را داشته باشد.
مقامات ناسا در 25 آبان اعلام کردند:«با توجه به انعطاف پذیری طراحی، این قطعی کوتاه مدت در منبع برق تاثیری نمی گذارد. فضاپیما های دیگر، از جمله کاسینی، چنین اتفاقی را بدون از دست دادن قابلیت های خود پشت سر گذاشته اند.»

زمانی که مریخ نورد در داهانه گیل بود، اختلاف ولتاژ آن 11 ولت بود اما در 17 نوامبر دانشمندان متوجه شدند این مقدار 4 ولت کاهش یافته است. دانشمندان اعلام کردند در 23 نوامبر اختلاف ولتاژ به مقدار قبلی خود بازگشت.

وظیفه اصلی مریخ نورد کنجکاوی این است امکان پشتیبانی از حیات میکروبی در مریخ وجود دارد یا نه. ماموریت در حال حاضر به این سوال پاسخ مثبت داده است و در مکانی در دهانه گیل به نام یلونایف امکان وجود حیات در میلیارد ها سال پیش کشف شد.
کنجکاوی در حال حرکت به سمت دامنه کوه شارپ است تا لایه های آن را از نظر شرایط زیست محیطی بررسی کند.

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده