بررسی بستر سنگی عجیب توسط مریخ نورد کنجکاوی

  • زمان : ۱۳۹۴/۵/۶،‏ ۲۱:۰۰
  • نمایش : ۱٬۵۴۰ دفعه
  • موضوع :
با نزدیک شدن به سومین سالگرد فرود مریخنورد کنجکاوی بر روی مریخ، کنجکاوی هدفی را مطالعه کرد که با کشفیات قبلی متفاوت است. بستری سنگی با سطح شگفت انگیز سیلیکا. سلیکا ترکیبی از سیلیکون و اکسیژن است که در زمین به صورت کوارتز یافت می شود.

این هدف در شیبی در نزدیکی منطقه Marias Pass در پایین کوه شارپ، که مورد مطالعه کنجکاوی بوده، قرار داشت.

تیم کنجکاوی تصمیم گرفته اند تا مریخ نورد را 46 متر به عقب برگردانند تا منطقه با سیلیکا بالا را که Elk نام گرفته بررسی کنند. این تصمیم بعد از بررسی داده ها از دو ابزار لیزر دوربین ChemCam و بازتاب دینامیکی نوترون (DAN) گرفته شد. در این بررسی ها مقادیر بالای ترکیب سلیکون و هیدروژن دیده شد. وجود مقدار زیاد سلیکا می تواند شرایط ایده آلی برای حفظ مواد آلی قدیمی، در صورت وجود، فراهم کند.

راجر وینز، محقق اصلی ابزار ChemCam می گوید: «هرگز نمی دانیم در مریخ چه انتظاری می رود. اما هدف Elk به اندازه ای جالب بود که برای مطالعه آن دوباره برگردیم.» ChemCam از 6 اوت 2012 تا الان بیش از 1000 هدف را بررسی کرده است و بیش از 260000 بار از لیزر خود برای تحقیقات استفاده کرده.

در خبر دیگر تست مهندسی روی نمونه هایی که توسط مریخنورد در روز 18 جولای جمع آوری شده صورت می گیرد تا بار دیگر از دریل کنجکاوی برای تحقیق در محلی که دو ماه گذشته آنجا بوده استفاده شود.

قبل از شروع تحقیقات بیشتر در منطقه ای با مقدار زیاد سلیکا، دانشمندان در حال بررسی و نقد منطقه ای در نزدیکی Marias Pass بودند که در آنجا گل سنگ در کنار ماسه سنگ تیره وجود داشت. این منطقه Missoula نام گرفت.

[img width=300]http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/pia19828.jpg[/img]


مریخ نورد بعد از بالا رفتن از تپه ای به ارتفاع 6 متر به این منطقه رسیده است. در نزدیکی بالای صعود، ابزار ChemCam نور لیزر خود را به سمت هدف Elk فرستاد تا طیف ترکیبات آن را بررسی کند.

وینز می گوید: « ChemCam در نزدیکی یک هدف مانند چشم و گوش برای مریخنورد است.»

در زمانی که داده های منطقه Elk بدست آمد مریخ نورد در حال حرکت بود. پس یک بازگشت برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر نیاز است.

مریخ نورد کنجکاوی کار خود را آگوست سال 2012 آغاز کرد. مریخ نورد پس از بررسی مناطق نزدیک محل فرود، کوه پایه کوه شارپ را بررسی کرد و پس از آن مشغول کوه نوردی شد. در حال حاضر هدف اصلی ماموریت لایه های بالایی کوه شارپ است.

منبع:[url=http://www.nasa.gov/jpl/msl/nasas-curiosity-rover-inspects-unusual-bedrock] NASA[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده