حفاری ماسه سنگ های مریخ

  • زمان : ۱۳۹۳/۲/۱۱،‏ ۱۸:۳۰
  • نمایش : ۱٬۹۱۸ دفعه
  • موضوع :
طبق برنامه های تیم مریخ نورد کنجکاوی، مریخ نورد آخر هفته با استفاده از چند ابزار، به حفاری سنگ های ماسه ای می پردازد.

در صورت انجام این حفاری، سومین حفاری کنجکاوی در مریخ و اولین حفاری در سنگ اتفاق می افتد نام این منطقه که از تنگه ای در غرب استرالیا گرفته شده است، «Windjana» می باشد.

در این برنامه برای مشاهدات از دوربین و طیف سنج اشعه ایکس، بازوهای مریخ نورد و یک قلمو برای از بین برد گرد و خاک روی سنگ استفاده می شود تا ترکیبات سنگ مشخص شود.

مته چکش مریخ نورد برای جمع آوری اطلاعات داخل سنگ و نمونه برداری استفاده می شود.

دو سنگ قبلی که به صورت گِل بودند، در منطقه «یلونایف خلیج» حفاری شدند. این مکان در فاصله 4 کیلومتری مکان کنونی کنجکاوی و در میانه راه «کیمبرلی» بود. این دو سنگ شامل اطلاعاتی از عناصر شیمیایی و حیات در گذشته مریخ بودند. با این شواهد احتمالا میلیادر ها سال پیش در مریخ شرایط برای حیات میکروبی فراهم بوده است.

از حفاری در منطقه «Windjana» یا سنگ های اطراف «کیمبرلی» دانشمندان امیدوارند ساختار سنگ ها و شن و ماسه های آنها را دریابند.

دانشمند پروژه John Grotzinger گفت:« ما می خواهیم اطلاعات بیشتری از روند مرطوب شدن شن و ماسه و تبدیل آنها به ماسه سنگ بدست آوریم. ترکیب مایعاتی که دانه ها را به هم وصل کرده چه بوده است؟»

درک اینکه چرا بعضی ماسه سنگ ها در این منطقه سخت تر از سایرین است، به توضیح اشکال اصلی چشم انداز کنجکاوی در دهانه گیل کمک می کند. این موضوع می تواند اشاره ای به علت وجود یک کوه لایه ای با نام کوه شارپ در مرکز این دهانه کند.

منبع: [url=http://astronomy.com/news/2014/04/drill-here-curiosity-mars-rover-inspects-site]Astronomy magazine[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده