بررسی نظریه تشکیل ماه از برخورد زمین با یک سیارک

  • زمان : ۱۳۹۳/۳/۱۸،‏ ۱۳:۵۷
  • نمایش : ۱٬۹۰۱ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
بیشتر دانشمندان سیارات بر این باورند که ماه از برخورد زمین با یک جسم بسیار بزرگ (به اندازه یک سیاره) که Theia نام دارد، بوجود آمده است. در تلاش برای اثبات این واقعیت نسبت ایزوتوپ های اکسیژن، تیتانیوم، سیلیکون و ... در ماه و زمین مورد بررسی قرار می گیرد.
نسبت این عناصر در کل منظومه شمسی متفاوت است. اما در این بین تشابه بین زمین و ماه زیاد است. البته ماه احتمالا بیشتر از Theia بوجود آمده است. بنابراین انتظار می رود که در ترکیبات زمین و ماه تضاد هایی وجود داشته باشد.

در حال حاظر گروهی از دانشمندان آلمانی به رهبری Daniel Herwartz در حال بررسی نسبت 17O به 16O در نمونه های ماه و سنگ های زمین هستند. ابتدا تیم تحقیقاتی سنگ های ماه که از طریق شهاب سنگ ها به زمین آمده اند را مورد آزمایش قرار دادند. در این نمونه ها نسبت ایزوتوپ های اکسیژن مانند آب بود. سپس سنگ هایی که با ماموریت های آپولو 11، 12 و 16 به زمین آمده مورد بررسی قرار گرفتند. در این نمونه ها میزان نسبت 17O به بسیار بیشتر از زمین بود.

Herwartz گفت: « تفاوت نسبت ها اندک است و تشخیص آنها دشوار می باشد. اما این تفاوت قابل تشخیص است و دو نتیجه را می توان از آنها گرفت. اول اینکه در حال حاضر ما می توانیم بگوییم احتمال برخورد بسیار منطقی است. اما این تحقیقات می توان ایده ای درباره ترکیبات شیمیایی Theia نیز به ما بدهد. به نظر می رسد که Theia بسیار شبیه به شهاب سنگ نوع E است. ماه از Theia و زمین اولیه بوجود آمده است. پس نسبت ایزوتوپ های آن به ما بسیار کمک می کند. هدف بعدی ما این است که بفهمیم چگونه مقدار زیادی از مواد Theia در ماه است.»

بیشتر مدل ها نشان می دهد که ماه 70 تا 90 درصد از Theia بوجود آمده است و 10 تا 30 درصد آن از مواد زمین اولیه است. تیم تحقیقاتی می گوید در بعضی از مدل ها نسبت مواد 50:50 است، البته این موضوع نیاز به تایید دارد.

منبع: [url=http://astronomy.com/news/2014/06/new-isotopic-evidence-supporting-moon-formation-from-earth-collision-with-planet-sized-body]Astronomy magazine[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده