اولین تصویر تلسکوپ IRIS از لایه مرموز خورشید

  • زمان : ۱۳۹۲/۵/۶،‏ ۱۷:۰۱
  • نمایش : ۱٬۸۸۵ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
زمانی که یک تلسکوپ برای اولین بار دریچه های خود را باز می کند، حاصل سال ها تلاش و برنامه ریز دیده می شود و زمینه برای پیدا کردن پاسخ سوالاتی که تا آن روز نمی دانستیم فراهم می شود. این لحظه همراه هیجان یا احساس عدم قطعیت است.
در 17 جولای سال 2013، تیم بین المللی دانشمندان و مهندسان پشتیبان و سازنده تلسکوپ تصویر برداری منطقه سطحی ناسا IRIS، در انتظار لحظه باز شدن در های تلسکوپ بودند. این تلسکوپ که در مداری به دور زمین می چرخد لایه های پایینی خورشید را رصد می کند.اطلاعات بدست آمده از اولین رصد آن جزییات بی سابقه ای را نشان می دهد.

آدریان داو (Adrian Daw) دانشمند پروژه IRIS می گوید:« این تصویر زیبا از لایه های پایینی خورشید به ما این قدرت را می دهد تا حوادثی که در اطراف خورشید اتفاق می افتد را پیش بینی کنیم. هر زمان که شما جزییات چیزی را بیشتر از گذشته ببینید، در های جدیدی برای درک آن به روی شما گشوده می شود.»

با راه اندازی تلسکوپ IRIS در 17 جولای جزییات استثنایی از خورشید دیده شد. اولین تصویر IRIS ساختار های نازکی از خورشید که مانند تار های باریکی هستند را نشان می دهد که دلیل تفاوت زیاد دما و چگالی این منطقه با مناطق مجاور، که تنها 100 مایل فاصله دارند، را آشکار می کند. همچینین این تصویر لکه هایی را نشان می دهد که به سرعت روشن و کم نور می شوند و این مدرکی برای چگونگی جذب و انتقال انرژی در این منطقه است.

تصویر IRIS به دانشمندان کمک می کند تا چگونگی تبدیل انرژی مغناطیسی به حرارت در سطح خورشید را بررسی کنند. دانشمندان نیاز دارند تا این منطقه را با جزییات زیاد بررسی کنند زیرا انرژی از طریق این لایه به لایه های بالا تر منتقل می شود و به این ترتیب تاج های خورشید به دمای بالا تر از یک میلیون درجه کلوین (تقریبا هزار با بیشتر تر از دمای خورشید) می رسند.

IRIS یک ماموریت کوچک اکتشافی ناسا است که در 27 ژوئن 2013 در وندربرگ، کالیفرنیا، آغاز شد. این تلسکوپ در شناسایی آب و هوای زمین و باد های خورشیدی که باعث تغییرات ناگهانی می شود کمک می کند.

منبع: [url=http://www.nasa.gov/content/goddard/iris-telescope-first-glimpse-of-suns-mysterious-atmosphere/index.html]ناسا[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده