از یک میلیون مایل دورتر، تصویر دوربین ناسا عبور ماه از مقابل زمین

  • زمان : ۱۳۹۴/۵/۱۵،‏ ۱۹:۱۳
  • نمایش : ۱٬۷۴۹ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
دوربین ماهواره رصدخانه آب و هوای اعماق فضا ناسا (DSCOVR) تصویر بی نظیر عبور ماه از مقابل بخش روشن زمین را تهیه کرده است. مجموعه تصاویر گرفته شده «سمت تاریک» ماه را نشان می دهد که هیچ گاه از زمین دیده نمی شود.
این تصاویر با دوربین تصویر برداری رنگی ناسا (EPIC)، CCD چهار مگاپیکسلی و تلسکوپ ماهواره DSCOVR در فاصله 1 میلیون مایلی (1.6 میلیون کیلومتری) از زمین گرفته شده است. در فاصله بین زمین و حورشید وظیفه اصلی DSCOVR رصد باد های خورشیدی است.

EPIC تصاویری از قسمت روشن زمین تهیه می کند که در آنها اوزون، پوشش گیاهی، ارتفاع ابر ها و ذرات معلق در جو دیده می شود. هنگامی که EPIC کار عادی خود را آغاز کند، تغییرات روزانه مناطق مختلف جهان مطالعه می شود. دو بار در سال زمانی که ماهواره DSCOVR از صفحه مداری ماه به دور زمین عبور کند، دوربین تصویری از زمین و ماه با هم می گیرد.

در این تصویر که در 16 جولای گرفته شده، ماه در حال حرکت از جلوی اقیانوس آرام در نزدیکی شمال آمریکا است. در گوشه سمت چپ زمین، قطب شمال دیده می شود و انحراف مداری زمین مشخص است.

سمت تاریک ماه تا سال 1959 دیده نشده بود. فضاپیمای Luna3 شوروی اولین تصاویر را از این سمت بدست آورد. از آن زمان ماموریت های ناسا به ماه جزییات مهمی از سمت دیگر ماه را نشان داد. از آنجا که مدار ماه به زمین قفل شده است ما فقط یک سمت از ماه را می بینیم. یعنی سرعت حرکت ماه به دور زمین برابر با سرعت حرکت ماه به دور خودش است.

در می 2008 فضاپیمای برخورد عمیق ناسا (Deep Impact) از فاصله 31 میلیون مایلی تصویر مشابهی از زمین و ماه گرفت. در مجموعه این تصاویر دیده می شود که ماه در هنگام عبور از سیاره ما با نور خورشید کمی روشن شده است.

تصویر EPIC رنگ طبیعی زمین را نشان می دهد و برای این تصویر برداری از سه نور دهی تک رنگ جداگانه استفاده شده است. EPIC برای تهیه تصویر نهایی 10 تصویر در طیف های مختلف، از ماورای بنفش تا مادون قرمز، گرفته است. از این تصاویر در تحقیقات علمی مختلف استفاده خواهد شد. تصویر ماه با سه نوردهی در مدت زمان 30 ثانیه گرفته شده است.

[img width=400]http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/dscovrepicmoontransitfull.gif[/img]

سمت تاریک ماه فاقد مناطق تاریک و دشت های بزرگ مانند سمتی از ماه که می بینیم است. در سمت چپ بالای ماه دریای Moscoviense و در سمت چپ پایین دهانه Tsiolkovskiy دیده می شود.

آدام زابو دانشمند پروژه DSCOVR می گوید: «اینکه زمین از ماه روشن تر است بسیار عجیب است. سیاره ما در مقایسه با ماه یک شی درخشان است.»

هنگامی که ماه آینده رصد عادی EPIC آغاز شود، تصویر روزانه زمین در یک وب سایت قرار می گیرد. این تصاویر دید متفاوتی از سیاره ما را زمانی که در روز می چرخد نشان می دهد. عکس ها 12 تا 36 ساعت پس از گرفته شدن در دسترس خواهند بود.

منبع: [url=http://www.nasa.gov/feature/goddard/from-a-million-miles-away-nasa-camera-shows-moon-crossing-face-of-earth]NASA[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده