شفق هاي روشن مشتري از ديد تلسكوپ هابل

زمان: ۱۳۹۵/۴/۱۳،‏ ۱۱:۰۱ نمایش : ۱٬۷۰۵ دفعه

مشتری،بزرگترین سیاره در سامانه خورشیدی،برای دارا بودن طوفان های رنگارنگ که مشهورترین آنها لکه ی بزرگ قرمز رنگ است شناخته می شود.در حال حاضر،ستاره شناسان بر روی یکی دیگر از جنبه های زیبای این سیاره با استفاده از قابلیت های فرابنفش تلسکوپ فضایی هابل تمرکز کرده اند.
درخشش های روشن و خارق العاده که به عنوان شفق قطبی شناخته می شوند، در رصدهای اخیر به نمایش درآمده اند.آنها وقتی ایجاد می شوند که ذرات پر انرژی در نزدیکی قطب های مغناطیسی وارد جوّ یک سیاره شده و با اتم های گازی برخورد می کنند.در کنار تولید تصاویر زیبا،این برنامه قصد دارد تعیین کند که چگونه اجزاء مختلف شفق قطبی مشتری به وضعیت های متفاوت در بادهای خورشیدی واکنش نشان می دهند.بادهای خورشیدی جریانی از ذرات باردار است که از خورشید رانده شده اند.
این برنامه ی رصدی ناسا کاملا با فضاپیمای جونو ناسا همزمان شده است.فضاپیمای جونو در حال حاضر،در باد خورشیدیِ نزدیک به مشتری است و در جولای 2016 وارد مدار این سیاره خواهد شد.هنگامی که هابل شفق های قطبی بر روی مشتری را رصد می کند و می سنجد،جونو ویژگی های بادهای خورشیدی را بررسی می کند.یک همکاری کامل و بی نقص بین یک تلسکوپ و یک کاوشگر فضایی.
Jonathan Nichols محقق اصلی این تحقیق از دانشگاه لستر انگلستان می گوید:«این شفق های قطبی بسیار دیدنی هستند و در این میان، آنها فعال ترین شفق های قطبی ای هستند که من تا به حال دیده ام.تقریبا،به نظرمی رسد که مشتری دارد گروهی آتش مانند آتش بازی برای رسیدن قریب الوقوع جونو پرتاب می کند.»برای دیدن و مشخص کردن تغییرات در شفق های قطبی، هابل چند ماه است که روزانه مشتری را رصد می کند. با استفاده از سری عکس های فرابنفش دور تصویربرداری طیف نگاری تلسکوپ فضایی هابل ، ساختن ویدئوهایی برای نمایش دادن حرکات این شفق های قطبی روشن سیاره ی مشتری که مناطقی بزرگتر از سیاره زمین را پوشش می دهد، برای دانشمندان ممکن خواهد بود.
نه تنها این شفق های قطبی اندازه ی بسیار بزرگی دارند،همچنین صد ها بار پر انرژی تر از شفق های قطبی روی کره ی زمین هستند.و برخلاف شفق های قطبی بر روی زمین،آنها هیچ وقت متوقف نمی شوند. برروی زمین شدید ترین شفق های قطبی توسط طوفان های خورشیدی ایجاد می شوند در حالی که مشتری یک منبع اضافی برای شفق های قطبی اش دارد.وقتی ذرات باردار برروی جو بالاتر و گازهای القا شده،مثل باران می بارد باعث می شود آنها به رنگ های قرمز،یبز و بنفش بدرخشند.
میدان مغناطیسی قوی گاز، ذرات باردار را خیلی شدید از اطراف آن می رباید.این نه تنها ذرات باردار در داخل بادهای خورشیدی بلکه ذرات پرتاب شده در فضا توسط قمر آیو که در مدار آن می چرخد را نیز شامل می شود.قمر آیو برای آتشفشان های متعدد و بزرگش معروف می باشد.
رصد ها و بررسی های اخیری که توسط هابل و جونو انجام گرفته است،برای بهتر دانستن اینکه چگونه خورشید و دیگر منابع بر روی شفق های قطبی تاثیر می گذارند،کمک می کند.البته، رصد های هابل هنوز درحال انجام است و آنالیز و بررسی کردن اطلاعات و داده ها چند ماه بیشتر طول خواهد کشید. تصاویر و ویدئوهای اولیه در دسترس می باشند و شفق های قطبی بر روی قطب شمالی مشتری را با زیبایی هرچه تمام تر نمایش می دهند. هابل،برای حمایت از ماموریت جونو به مدت یک ماه در طی ماموریت جونو به تصویربرداری چند باره از شفق های قطبی مشتری ادامه خواهد داد.   

منبع: Nasa

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده