آیا در زیر سطح اروپا، قمر مشتری، اقیانوس وجود دارد؟

اروپا، قمرِمشتری، اغلب به عنوان مکانی با احتمال حیات مورد توجه بوده است، زیرا این قمر پتانسیل اقیانوسی از آب مایع را در زیر سطح یخ زده ی خود را دارد. اما ما واقعا چقدر درباره اروپا می دانیم؟

سینثیا فیلیپس (Cynthia Philips) دانشمند پروژه اروپا در آزمایشگاه پیشران جت ناسا می گوید:"شواهد غیرمستقیمِ بسیاری برای چند نوع اقیانوس آب مایع وجود دارد."

او به تیم مصاحبه سایت اسپیس Space.com گفته است: "ما تقریبا یقین داریم که یک اقیانوس آنجا هست. یک سرنخ جرم اروپا بود. به علاوه وقتی ما چگالی را اندازه گیری کردیم عددی نزدیک به ۱ (گرم بر سانتی متر مکعب) بدست آمد و آب تنها ماده ی شبیه به این است."

نوع اثر میدان مغناطیسی مشتری بر اروپا نیز نشانه ی بزرگ دیگری بود که در سال های   1990 تا 2000 توسط کاوشگر گالیلئو (Galileo) در مدار مشتری اندازه گیری شده است.

فیلیپس می گوید:"ما از طریق کاوشگرِمغناطیس سنج می دانیم که مقداری آب وجود دارد. وقتی اروپا به میان میدان مشتری می رود، مغناطیس سنج دقیقا انحرافی را که شما در صورت وجود یک میدان القا شده انتظار دارید را نشان می دهد."

همچنین سطح اروپا نیز مدرکی برای وجود اقیانوس های آب مایع است. اندازه گیری های طیفی سنجی (اسپکتروسکوپی) نشان می دهد سطح پوشیده از آب یخ می باشد و روان تر از حتی گوی سفید بیلیارد (کیوبال) می باشد!

فیلیپس می گوید:"هیچ کدام از توپوگرافی ها بیشتر از دویست متر بلندتر نبوده است." این به معنی این نیست که سطح اروپا صاف و هموار و یا مانند دریاچه ی یخ زده است. ولی در حقیقت حداقل در مقیاس های کوچک کاملا بی نظم و ناهموار است. همچنین سطح فاقد دهانه های برخوردی است. سرعت ایجاد دهانه ها بر روی تمامی قمرهای مجاور، به نظر می رسد قدمت سطح قمر اروپا بیشتر از 50میلیون سال نباشد. یعنی دهانه ها بعد از بوجود آمدن پر می شوند. اگر قمر توسط یخ پوشیده می شد و تنها یک لایه سنگی در زیر آن بود شما انتظار یک سطح ظاهرا قدیمی تر را داشتید.

فیلیپس می گوید:"ستاره شناسان تعداد کمی دهانه یافته اند که نشان می دهد سطح یخ زده ی آن حداقل چندین مایل ضخامت دارد؛ چون بعضی از دهانه ها قله های مرکزی دارند و ضخامت کمی برای نگهداری آن ها نیاز است. سوال بزرگ این است که یخ دقیقا چقدر ضخیم است و ضخامت مایع چقدر است. بیشتر تخمین ها 80 تا 170 کیلومتراز آب بالا آمده همراه با چندین کیلومتر از یخ می باشد"

آژانس فضایی اروپا و ناسا ماموریت هایی برای بررسی این قمر به صورت نزدیکتر و در آینده برنامه ریزی کرده اند.

منبع: space.com

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده