برج تاریخی رادکان و کمربند جبار

زمان: ۱۳۹۶/۷/۲۴،‏ ۱۸:۵۴ نمایش : ۱٬۳۰۹ دفعه

برج تاریخی رادکان و کمربند جبار

عکس: صادق پارسا

مشخصات دوربین: Nicon D3300، نوردهی 25 ثانیه، iso 1600

درباره برج:

برج تاریخی رادکان در 70 کیلومتری مشهد قرار دارد
ارتفاع این برج 35 متر، قطر داخلی‌اش 14 متر و قطر خارجی آن 20 متر می‌باشد. منظر بیرونی بنا تا ارتفاع 5/2 متری به شکل 12 ضلعی و از آن جا تا زیر گنبد به صورت 36 ترک نیم ستونی ساخته شده است. برج رادکان دارای گنبد مخروطی شکل است که ساختمان آن در سال 607 قمری به پایان رسیده است.
این شاهکار هنری تنها برجی است که توانایی تعیین چهار فصل، سال کبیسه و آغاز نوروز را دارد و اثر ریاضیدان، ستاره شناس و دانشمند بزرگ ایرانی، خواجه نصیرالدین توسی است.
برج به 12 دیوار خشتی بیرونی با پهنا و بلندی پایه گذاری شده که برج را به 12 بخش 30 درجه‌ای تقسیم می‌شود و هر دیواره 30 درجه از زاویه افق را دربر می‌گیرد، دو در دیوار مقابل هم ساخته شده و بر دیواره 365 ترک نی ستونی وجود دارد که برج را به 36 ترک 10 درجه‌ای تقسیم کرده است.
انتخاب مکان درها، دریچه ها در برج اتفاقی نیست، درها درست در راستای طلوع یلدایی (آغاز زمستان) و غروب آغاز تابستان در پهنه برج ساخته شده است و این برج تنها برجی است که می توان از طریق آن چهار فصل، سال کبیسه و آغاز نوروز را معین کرد.
برج رادکان دارای ویژگی هایی است که باعث افتخار ایرانیان بوده و تاکنون علی رغم پژوهش‌های صورت گرفته تنها بخشی از هویت نجومی برج آشکار شده است.

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده