ویدیو پنجمین سالگرد رصدخانه دینامیکی خورشید (SDO)

  • زمان : ۱۳۹۴/۶/۱۵،‏ ۱۵:۵۶
  • نمایش : ۱٬۰۸۱ دفعه
  • موضوع : ویدیو
5 سال از فعالیت رصدخانه دینامیکی خورشید (SDO) که در 24 ساعت شبانه روز از همه طیف های خورشید عکاسی می کند، گذشته است.


SDO از 11 فوریه 2010 فعالیت خود را شروع کرد و در هر ثانیه بیش از یک عکس از انفجار های خورشیدی و فوران ها می گیرد. تصاویر خیره کننده اجازه می دهد تا اتمسفر خورشید و تاج های آن را به خوبی ببینیم. به مناسبت پنجمین سال فعالیت این رصدخانه، ناسا فیلمی از تصاویر برجسته SDO از خورشید در این مدت آماده کرد.

در ویدیو ابر های عظیم مواد خورشید را که به فضا پرتاب می شود، رقص حلقه های غول پیکر، تاج ها و لکه های سطحی خورشید دیده می شود.

تصاویر نمونه داده هایی که SDO برای دانشمندان فراهم می کند را نشان می دهد. با تماشای خورشید در طول موج ها و دماهای مختلف،دانشمندان درباره حرکت ماده در تاج های خورشیدی، علت فوران های خورشید، علت زیادتر بودن دمای جو خورشید از سطح آن و حرکت مداوم میدان مغناطیسی خورشید اطلاعاتی بدست می آورند.

5 سال از فعالیت SDO می گذرد و همچنان عکس های خیره کننده به زمین ارسال میکند. برای مثال SDO در اواخر سال 2014 عکسی از بزرگترین لکه خورشیدی که از سال 1995 تا به حال دیده شده، تهیه کرد.

شعله های خورشید انفجار نور، انرژی و اشعه X است. آنها ممکن است خود به خود بوجود بیاید و یا با چیزی که تخلیه مواد تاج خورشید یا CME نام دارد بوجود بیاید که در آن ابر های غول پیکر مواد خورشیدی به سرعت فرار می رسد و به سمت فضا پرتاب می شود.
 

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده