فيلمي به وسعت نسبيت

  • زمان : ۱۳۹۵/۲/۱۰،‏ ۱۳:۳۰
  • نمایش : ۲٬۰۴۲ دفعه
  • موضوع : ویدیو

فیلم علمی تخیلی بین ستاره ای

امروزه کسي نيست که اسم اينشتين را نشنيده و يا از شهرت  او با خبر نباشد؛اما چند درصد مي دانند که نظريات او چه هستند ؟!آيا تا بحال کنجکاو نبوده ايد که از آن اطلاعي بدست آوريد و يا حداقل از کليات آن آگاه شويد؟احتمالا انبوه نوشته ها و مقالات نا مفهوم و سنگين فيزيکي شما را پشيمان کرده است ،اما اين بار قضيه کمي متفاوت است .شايد نسبيت در قالب يه فيلم ،کمي خوش طعم تر به نظر برسد!

امروزه کسي نيست که اسم اينشتين را نشنيده و يا از شهرت  او با خبر نباشد؛اما چند درصد مي دانند که نظريات او چه هستند ؟!آيا تا بحال کنجکاو نبوده ايد که از آن اطلاعي بدست آوريد و يا حداقل از کليات آن آگاه شويد؟احتمالا انبوه نوشته ها و مقالات نا مفهوم و سنگين فيزيکي شما را پشيمان کرده است ،اما اين بار قضيه کمي متفاوت است .شايد نسبيت در قالب يه فيلم ،کمي خوش طعم تر به نظر برسد!

اينتراستلار يا بين ستاره اي روايتگر آينده ي رو به نابودي زمين و تلاش براي يافتن و يا حتي ساختن محلي قابل سکونت است.در اين راه کوپر (متیو مک‌کانهی) خلبان سابق ناسا،طي اتفاقي  به ماموريتي براي يافتن سياره ي مناسب دعوت و راهي فضاي لايتناهي ميشود... .

بين ستاره اي يکي از شاهکار هاي "کريستوفر نولان"کارگردان خوش فکر انگليسي است.نولان با کارهايي شاخص معرف حضور همگان است از"سه گانه ي بتمن "تا "حيثيت" و تلقين" هرکدام براي درخشان کردن پرونده ي کارگرداني کافيست اما او اينبار بيش از پيش ما را غافلگير کرده است.

طرح اوليه ي بين ستاره اي توسط "ليندا ابست" و "پروفسور کيپ تورن"داده شد و پس از تهيه ي دو سناريو از آن ،"استيون اسپيلبرگ"براي کارگرداني ابراز علاقه کرد.اما در سال ۲۰۰۹ اسپیلبرگ کمپانی خود دریم‌ورکس را از پارامونت به شرکت والت دیزنی برد، و پارامونت به یک کارگردان جدید برای ساخت بین ستاره‌ای نیاز داشت.از آنجايي که نوشتن فيلم نامه ي اينتر استلار برعهده ي "جاناتان نولان"بود،توانست در اين فرصت برادرش را پيشنهاد کند و بدين شکل "کريستوفر نولان"به عنوان کارگردان جديد به گروه پيوست.

فيمبرداري بين ستاه اي در استان آلبرتاي کانادا ، ايسلند ،لس آنجلس ،کاليفرنيا و...انجام شده است.نولان در تلاش بود استفاده از تصاوير کامپيوتري را به حداقل برساند بنابراين بيشتر مکان هاي مورد استفاده داخل يک شاتل فضايي را ساخت.و يا براي به نمايش کشيدن دو سياره ي فرا زميني که يکي پوشيده از يخ و ديگري سرشار از آب بود،ايسلند را لوکيشن فيلم برداري خود قرار داد.آنها حتي سفينه ي ساختگي خود را به وزن 4500کيلوگرم به اين کشور بردند.همچنين شرکت "دابل نگاتيو"که وظيفه ساخت جلوه هاي ويژه ي آن را برعهده داشت،ابتدا افکت هاي مورد نظر خود را ساخته و سپس بوسيله ي پروژکتورهاي ديجيتالي ،آنها را پشت سر بازيگران به اجرا در مي آوردند تا در فيلم از تکنيک پرده ي سبز استفاده نشود.

در رابطه با موسيقي فيلم همين بس که نام "هانس زيمر" به عنوان آهنگساز کار ثبت شده است. جالب است بدانيد که نولان در راستاي محافظت از داستان فيلم د ابتدا تنها در یک صفحه داستان را براي او شرح داده و از او خواسته تا کارش را بعد از يک روز به او نشان بدهد!

اما نکته ي برجسته ي فيلم نه در بازي دقيق مک کانهي نه در جلوه هاي ويژه ي عالي و نه در موسيقي متن فوق العاده آن،بلکه در دقت علمي بالايش نهفته است !جاناتان نولان به مدت چهار سال روی فیلمنامه کار کرد. او برای یادگیری علوم، درس نظریه نسبیت را در دانشگاه مؤسسه فناوری کالیفرنیا برای نوشتن فیلمنامه خواند.همچنين بمشاور علمي فيلم پروفسور کيپ تورن ،فيزيکدان نظري بود.از نظريات وي در نوشتن رمان «تماس»نيز استفاده شده است.حضور "تورن"در کنار تيم سازنده در دقيق و علمي بودن تصاوير کرم چاله و سياه چاله بسيار اثرگذار بود.البته او در ابتدا دو قانون گذاشت:«1-  هیچ کدام از قوانین فیزیکی نباید نقض شوند. 2- تمامی حدسیات باید از علم سرچشمه بگیرند، نه ذهن فیلم‌نامه‌نویس. » که نولان آنها را در صورتي پذيرفت که مانعي در راه توليد فيلم نباشند.تورن پس از کار بر روي معادلات مورد نياز آنها را در اختيار متخصصان کامپيوتري قرار داد تا بتوانند برپايه ي آن برنامه اي بسازند که شبيه ساز اتفاقات افتاده در اطراف سياه چاله باشد.اين شبيه سازي به حدي دقيق بود و مفيد واقع گشت که دو مقاله ي علمي يکي براي انجمن اختر فيزيک و ديگري براي انجمن گرافيک کامپيوتر به ارمغان آورد! اين دقت حتي در طراحي صحنه نيز ديده ميشود .طراح صحنه ناتان کراولی، اعلام کرد که فضاپيماي اندورنس را براساس طرح ایستگاه فضایی بین‌المللی طراحی شده است.

با اين توضيحات شايد مبالغه نباشد که که بگوييم با علمي ترين تخيل بشر رو به رو هستيم!

اينتر استلار تنها يک فيلم براي سرگرم کردن شما نيست بلکه توضيح ساده و تصويري از مفاهیمي است که براي فهم آن بايد درس هاي زيادي را گذراند!پس بياييد اين بار نگاهي دقيق تر به آن بياندازيم.

*تماشاي اين فيلم براي تمام دانشجويان فيزيک در تمام مقاطع الزامي مي باشد!

 

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده