یک عنکبوت فضایی مراقب ستاره های کوچک

  • زمان : ۱۳۹۵/۱/۲۹،‏ ۱۴:۰۲
  • نمایش : ۲٬۶۷۳ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
سحابی عنکبوت در فاصله ای حدود 10000 سال نوری از زمین قرار دارد و مکان شکل گیری ستاره های فعال است.

درخشش های فلورسنت سبز رنگی که در تصویر های مادون قرمز گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر، دیده میشود سحابی "عنکبوت" است. 
نام رسمی سحابی عنکبوت IC 417 است که در کنار یه شیء بسیار کوچک تر به اسم NGC 1931 قرار دارد، که تصویرش در عکس بالا دیده نمی شود. در کنار هم این دو به سحابی "عنکبوت و مگس" معروف هستند. سحابی یک سری گردو غبار است که در آن ستاره ها می توانند شکل بگیرند.
"عنکبوت" در فاصله حدود 10000 سال نوری از زمین و در صورت فلکی "ارابه ران" (Auriga) قرار دارد. به طور واضح یک مکان شکل گیری ستارهاست. این سحابی در قسمت بیرونی و تقریبا در خلاف جهت مرکز کهکشان راه شیری قرار دارد. درسال 2015 یک گروهی از دانش اموزان و معلمان و محققان تمام تمرکز خود را روی این منطقه برای یک سری تحقیقات ناسا موسوم به برنامه تحقیق معلمان NASA/IPAC (NITARP) گذاشتند. این گروه تلاش می کرد تا ستاره های جدیدی در این منطقه پیدا کند.
یکی از بزرگترین خوشه های ستاره های جوان داخل سحابی "عنکبوت" به راحتی در تصویر قابل مشاهده است. سمت راست مرکزو در کنار قسمت سیاه می توانید یک دسته درخشان از ستاره ها به نام (Stock 8) را مشاهده کنید. نور این خوشه در نزدیکی ابر های گردو غبار تشکیل یک کاسه سبز رنگ می دهند. در امتداد دُم موجی شکل که از مرکز به سمت چپ میرود دسته ای از نقطه های قرمز رنگ که در داخل قسمت سبز رنگ دیده می شود که ستاره های جوانی هستند.
در تصویر،طول موج های امواج مادون قرمز، که با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیستند با رنگ های قابل رویت، مشخص شده اند. نوری با طول موج 1.2 میکرون، که توسط (2MASS) شناسایی شده با رنگ آبی نمایش داده شده است. همچنین طول موج های 3.6 و 4.5 میکرون که توسط تلسکوپ ( Spitzer) شناسایی شده است به ترتیب رنگ های سبز و قرمز هستند.
از داده های تلسکوپ اسپیتزر برای ساخت تصاویری در یک مرحله از "warm mission" استفاده می شود. با توجه به این طراحی، اسپیتزر به اندازه کافی سرد باقی ماند تا کار خود را در 2 کانال از نور مادون قرمز کاملا موثر انجام دهد. هم اکنون تلسکوپ Spitzer در دوازدهمین سال از عملیات خود پس از پرتاپ قرار دارد.
اطلاعات بیشتر درباره ی تلسکوپ Spitzer را میتوانید در وب سایت زیر بدست آورید:
www.spitzer.caltech.edu

منبع: NASA

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده