یک انفجار خورشیدی

  • زمان : ۱۳۹۳/۴/۸،‏ ۱۲:۱۸
  • نمایش : ۱٬۷۷۸ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
مجموعه ای از فضاپیما های ناسا، تصاویری از فوران های غیر معمول خورشیدی را رصد کردند که در آنها طی یک انفجار مواد خورشید به آهستگی خارج می شود.
این انفجار و فوران ها در سه روز رویداد که از 17 ژانویه 2013 آغاز شد. Nathalia Alzate دانشمند خورشید از دانشگاه ویلز بنگور در همایش سال 2014 این یافته ها درباره فوران خورشیدی را توضیح داد.

بیرونی ترین لایه خورشید تاج های آن هستند که از مواد مغناطیسی خورشید، یعنی پلاسما، ساخته شده اند و میلیون ها درجه سانتی گراد دما دارند و تا میلیون ها مایل در فضا ادامه یافته اند. در 17 ژانویه آژانس فضایی اروپا و ناسا و رصدخانه هلیوسفر یا SOHO فوران های خورشیدی را رصد کردند که مواد خورشید را به سرعت به فضا پرتاب می کرد. در هر ساعت تقریبا یک انفجار روی می داد. بعد از حدود 12 ساعت یک انفجار عظیم از مواد اتفاق افتاد.

تصویر واضح این انفجار ها را رصد خانه دینامیکی خورشید SDO و رصدخانه زمینی ناسا STEREO بدست آوردند که با طول موج های مختلف تهیه شده بود.

Nathalia Alzate گفت: «با نگاه به تاج های خورشیدی در نور فرابنفش انفجار های پر انرژی دیده می شود. فوران های محلی، انتشار سریع انرژی هستند که مواد خورشید را به فضا پرتاب می کنند. تغییر سریع میدان مغناطیسی باعث فوران پلاسما و در نتیجه آزاد شدن مقدار زیادی انرژی در مدت کوتاه می شود.»

از آنجا که این انفجار ها توسط فضاپیما های مختلف از فاصله ها و زاویه دید های متفاوت رصد شده است، Alzate و همکارانش توانستند تصویری سه بعدی از این رویداد بدست بیاورند. این تصاویر به آنها کمک می کند تا نیروی این فوارن ها و نتایج آنها را بررسی کنند.

[img width=300]http://www.nasa.gov/sites/default/files/lasco-small.gif[/img]


منبع: [url=http://www.nasa.gov/content/goddard/puffing-sun-gives-birth-to-reluctant-eruption/index.html]NASA
[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده