کهکشان کوتوله گرفتار کهکشان مارپیچی بزرگ شد

  • زمان : ۱۳۹۲/۵/۲۷،‏ ۱۹:۰۷
  • نمایش : ۱٬۸۲۰ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
این عکس یک ابر عظیم گازی با چند میلیون درجه دما است که در یک کهکشان مارپیچی (با فاصله 60 میلیون سال نوری از زمین) قرار دارد.

مشاهدات ناسا از رصدخانه ی پرتوی ایکس چاندرا AOS، یک ابر عظیم گازی چند میلیون درجه ای را در یک کهکشان مارپیچی نشان می دهد که تا زمین 60 میلیون سال نوری فاصله دارد.
این ابر گازی داغ به احتمال زیاد از برخورد میان کهکشان کوتوله وکهکشان بسیار بزرگ تر به نام NGC1232 ایجاد شده است. در صورت تایید، این اولین باری است که این چنین برخوردی فقط توسط اشعه ی ایکس کشف شده است.
تصویری که مشاهده می کنید ترکیبی از نور مرئی و اشعه ی ایکس است. تاثیر برخورد این دو کهکشان باعث ایجاد یک موج شوک شده است و باعث تولید این ابر گازی بزرگ با دمای حدود 6 میلیون درجه.
داده های چاندرا به رنگ بنفش، اشعه ی ایکس، نشان دهنده ی گاز داغ است که به ظاهر مانند یک ستاره ی دنباله دار دیده می شود و در سر این ستار ه ی دنباله دار یک نقطه ی حاوی چندین ستاره ی بسیار پرنور است که باعث افزایش انتشار اشعه ی ایکس شده است. داده های رنگی، آبی و سفید، توسط رصد خانه ی جنوبی اروپا به وسیله ی تلسکوپ بسیار بزرگ گرفته شده است که نشان دهنده ی کهکشان مارپیچی بزرگ است.
جرم کل این گاز نامعلوم است زیرا تصویر دو بعدی است و نمی توان توزیع گاز را در آن مشخص کرد. درخشش اشعه ی ایکس این گاز بایدحدود صدها هزار یا میلیون ها سال به طول انجامد البته این درخشش به هندسه ی ابر گازی نیز بستگی دارد. این برخورد نیز باید حدود 50 میلیون سال به طول انجامد.

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده