کهکشان کوتوله ای با طراحی شکوهمند در چشم هابل

  • زمان : ۱۳۹۳/۴/۶،‏ ۱۸:۴۱
  • نمایش : ۱٬۸۲۵ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
موضوع این عکس تلسکوپ فضایی هابل NGC 5474 است؛ یک کهکشان کوتوله که در فاصله 21 میلیون سال نوری و در صورت فلکی خرس بزرگ واقع شده است. این تصویر زیبا با دوربین پیشرفته هابل (ACS) گرفته شده است.
اصطلاح کهکشان کوتوله ممکن است شما را درباره اندازه NGC 5474 به اشتباه بیندازد. اما کهکشان شامل میلیارد ها ستاره است! با این حال زمانی که کهکشانی مانند راه شیری با صد ها میلیاد ستاره، را با آن مقایسه می کنیم، NGC 5474 کوچک به نظر می رسد.

NGC 5474 جز گروه کهکشانی مسیه 101 به حساب می آید. درخشان ترین عضو این گروه کهکشان معروف چرخ دنده (M101) است. این کهکشان به همراه M81 و M74 به عنوان کهکشان های «طراحی شکوهمند» شناخته می شود. (grand design galaxy)

در گروه کهکشانی M101 ممکن است تاثیرات گرانشی بر شکل آنها اثر بگذارد. امکان دارد کهکشان NGC 5474 تحت تاثیر نیروی جاذبه M101 تغییراتی پیدا کند.

گروه محلی کهکشان ما و گروه کهکشانی M101 هر دو در گروه کهکشانی سنبله قرار می گیرند و از این نظر NGC 5474 از کهکشان های همسایه راه شیری به حساب می آید.

منبع: [url=http://www.nasa.gov/content/goddard/hubble-sees-a-dwarf-galaxy-shaped-by-a-grand-design/#.U60kZbFceSo]NASA-Hubble-telescpe[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده