کشف قمر پنهان سیاره کوتوله ماکی ماکی (Makemake) در داده های هابل

  • زمان : ۱۳۹۵/۲/۸،‏ ۱۲:۴۷
  • نمایش : ۳٬۰۷۴ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
این سیاره زمانی مانند یک بلوک یخ تنها به نظر می رسید، اما امروز می دانیم که یک همدم نزدیک نیز دارد.

در سال ۲۰۰۵ گروهی از مایک براون و چاد تروجیلو از دانشگاه کالیفرنیا سیاره کوتوله ماکی ماکی را کشف کردند. تصور می شود این جرم بعد از پلوتو و اریس، بزرگترین جرم کمربند کوییپر باشد. اما داده های جدید تلسکوپ هابل نشان می دهد که یک قمر به دور این جهان کوچک می گردد؛ این قمر قبلا کجا پنهان شده بود؟

الکس پارکر (Alex Parker) محقق اصلی این پروژه گفت: «قمری که ما پیدا کردیم کم نور و نزدیک به ماکی ماکی نبود. زمانی که  به داده های هابل نگاه کردیم به سرعت بیرون آمد و ظاهر شد.»

این قمر همیشه در آنجا بوده است. جرم جدید که MK 2 نام گرفته است نزدیک لبه ماکی ماکی از دید ما حرکت می کند، به این معنی که قبلا توسط سیاره کوتوله پنهان شده بود. قطر ماکی ماکی ۸۸۶ مایل (۱۴۳۴ کیلومتر) است در حالی که قطر جرم جدید ۱۰۰ مایل (۱۶۱ کیلومتر) است. این قمر در مقایسه با روشنایی ماکی ماکی، یک همدم تاریک است.

بازتاب نور سطح  MK 2تنها ۴ درصد است. به همین علت قبلا دیده نشده بود.

پارکر گفت: «شما انتظار دارید که بر اثر چرخش روشنایی ماکی ماکی کم و زیاد شود. اما روشنایی آن به سختی تغییر می کند.»

دو احتمال برای اینکه چرا این سیاره کوتوله روشن چنین قمر تاریکی دارد، گفته می شود. یک احتمال این است که این جرم کوچک از اجرام کمربند کوییپر بوده و توسط ماکی ماکی جذب شده است. احتمال دیگر این است که قمر کوچک در یک برخورد بوجود آمده باشد، شبیه به برخوردی که سیستم قمر های پلوتو را بوجود آورده است.

آخرین احتمال برای چگونگی تشکیل قمر این است که ماکی ماکی یک جو فصلی دارد که با تصعید یخ آن MK 2 بوجوذ آمده است. این همان فرایندی است که تکه های قرمز رنگی در شمال قمر پلوتو، شارون، بوجود آورده است.

در رصد های بعدی مدار MK 2 اندازه گیری خواهد شد، چیزی که سخت به نظر می رسد کشف ماهیت این قمر است. در این فرصت برای مطالعه قمر می توان اندازه آن و جرم ماکی ماکی را اندازه گیری کرد.

ماکی ماکی به لیست کوتاه سیارات کوتوله درکمربند کوییپر که قمر دارند پیوست، لیستی که شامل پلوتو، اریس، Quaoar و هائومیا می شود.

منبع: Astronomy.com

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده