کشف شفق های قطبی قوی در کوتوله های قهوه ای

  • زمان : ۱۳۹۴/۵/۱۲،‏ ۰:۵۳
  • نمایش : ۱٬۹۴۳ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
شفق های قطبی علاوه بر سیارات، در کوتوله های قهوه ای هم بوجود می آیند. (عکس گرافیکی)

اشیا مرموزی به نام کوتوله های قهوه ای وجود دارند که با عنوان «ستاره های شکست خورده» نیز شناخته می شوند. آنها بیش از حد کوچک هستند تا همجوشی هیدروژن در هسته آنها اتفاق بیوفتد و به ستاره تبدیل شوند و البته بزرگ تر از اندازه ای هستند که آنها را سیاره بنامیم. مطالعات جدید در nature نشان می دهد که شفق‌های قطبی در کوتوله های قهوه ای بوجود می آید.

لئون هاردینگ یک تکنولوژیست از آزمایشگاه پیشران جت ناسا می گوید: «این جلوه جدیدی از فعالیت های مغناطیسی برای این نوع از اجرام است.»
بر روی زمین ذرات بادهای خورشیدی بعد از ورود به مگنتوسپهر یا محدوده میدان مغناطیسی زمین، به سمت قطب ها شتاب می گیرند. آنها با گاز های جو زمین برخورد می کنند و در نتیجه صفحه نورانی از رنگ های متفاوت در آسمان می سازند.

Gregg Hallinan دستیار استاد نجوم در موسسه فناوری کالیفرنیا می گوید: «زمانی که الکترون ها به سمت جو حرکت می کنند، امواج رادیویی تولید می شود و زمانی که به عناصر جو برخورد می کنند، هیدروژن تحریک می شود. این پدیده در زمین و بعضی سیارات دیگر نیز رخ می دهد. ما می دانیم این شفق‌ها در سیارات و کوتوله های قهوه ای وجود دارد.»

کوتوله های قهوه ای اجرامی سرد و کم نور هستند اما شفق‌های قطبی در آنها چند میلیون بار قوی تر از شفق‌ها‌ی زمین است و اگر می توانستیم به نوعی آنها را ببینیم، آنها میلیون ها بار پر نور تر هستند. در حالی که شفق‌های قطبی در زمین بیشتر سبز رنگ هستند، در کوتوله های قهوه ای به دلیل وجود هیدروژن، شفق‌ها به رنگ قرمز روشن هستند.

پایه و اساس این کشف در سال 2000 نهاده شد، زمانی که دانشمندان امواج رادیویی از گاز های گلخانه ای کوتوله های قهوه ای را پیدا کردند. علت این امواج رادیویی یک سوال بود.

Hallinan در سال 2006 کشف کرد که در کوتوله های قهوه ای بیش از حد پالس هایی در امواج رادیویی وجود دارد. این پالس ها شبیه به چیزی است که در سیارات منظومه شمسی ما به صورت شفق‌ دیده می شود.

همچنین هاردینگ کشف کرد که تنوع دوره ای در طول موج امواج نوری که از کوتوله های قهوه ای می رسد وجود دارد که به صورت پالس هایی در امواج رادیویی است. هاردینگ از ابزاری به نام نورسنجی سرعت بالا استفاده کرد تا تغییرات شدت نور ها را در این اجرام ببیند.

با مقایسه نتایج این سوال بوجود آمد که آیا این تنوع نوری در کوتوله های قهوه ای توسط شفق‌های قطبی بوجود آمده است؟

در این مطالعات محققان کوتوله قهوه ای LSRJ1835+3259 را که در فاصله 20 سال نوری قرار دارد مورد بررسی قرار دادند.

با توجه به اینکه هیچ باد ستاره ای در این کوتوله قهوه ای وجود ندارد، محققان مطمئن نیستند که این شفق‌ها به چه علت بوجود می آیند. چرخش یک سیاره در میدان مغناطیسی کوتوله قهوه ای می تواند یک جریان تولید کند، اما دانشمندان باید نقشه ای از شفق‌ها داشته باشند تا منشا آنها پیدا شود.

این کشف در 30 جولای در Nature گزارش داده شد.

منبع: NASA

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده