کشف سیاره ای آبی رنگ توسط تلسکوپ هابل

  • زمان : ۱۳۹۲/۴/۲۲،‏ ۰:۴۶
  • نمایش : ۲٬۲۳۳ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
ستاره شناسان با استفاده از تصاویر نور مریی تلسکوپ فضایی هابل از سیاره ای که در فاصله 63 سال نوری از ما قرار دارد، رنگ واقعی سیاره را پیدا کردند.
HD189933b از جمله نزدیک ترین سیارات فرا خورشیدی است که در حال عبور از پشت ستاره خود رصد شده است. دوربین طیف نگار هابل، تغییر رنگ سیاره قبل و بعد از عبور آن از پشت سیاره را اندازه گرفته است. یافته ها نشان می دهد که تغییر جزیی در رنگ سیاره بوجود می آید.
عضو تیم تحقیقاتی فردریک از دانشگاه اکستر (Exeter) در جنوب غربی انگلیس می گوید: «ما کم شدن نور سیاره را در رنگ آبی دیدیم اما تغییر رنگ به قرمز یا سبز وجود نداشت. این به این معنی است که سیاره آبی رنگ است.»
مشاهدات قبلی پراکندگی نور آبی در سیاره را نشان می دهد. آخرین عکس های هابل نیز این موضوع را تایید می کند. اگر به طور مستقیم به این سیاره نگاه کنیم می توانیم نقطه آبی پر رنگ را ببینم. این رنگ یاد آور تصوری زمین از فضا است. (نقطه آبی کم رنگ)

در این جهان بیگانه درجه حرارت حدود 20000 درجه فارنهایت (11093 درجه سانتی گراد) است و احتمالا بارانی از جنس شیشه بر سطح آن می بارد. همچنین سرعت باد در این سیاره 4500 مایل بر ساعت تخمین زده می شود.
در این سیاره رنگ آبی بازتاب رنگ اقیانوس ها نیست، بلکه اتمسفر مبهم و مه آلود این سیاره حاوی ذرات سیلیکات است. سیلیکات متراکم، در گرما می تواند به قطره های بسیار کوچک شیشه شود و پراکندگی نور آبی در آن بیشتر است.

هابل و رصد خانه های دیگر تحقیقات زیادی درباره HD189933b انجام داده اند و تغییرات عجیب در اتمسفر این سیاره را یافته اند. HD189933b سیاره ای عجیب از دسته سیارات مشتری گون داغ است و در مداری ناپایدار به دور ستاره مادر خود می چرخد.

HD189933b در سال 2005 کشف شد. این سیاره تنها 2/9 میلیار کیلومتر با ستاره خود فاصله دارد و در گرانش آن گیر افتاده است.
در سال 2007 تلسکوپ اسپیتزر ناسا با اندازه گیری نور مادون قرمز از سیاره، برای اولین بار نقشه ای از درجه حرارت سیاره بدست آورد. نقشه نشان می دهد که دمای طرف روز سیاره از دمای طرف شب آن 500 درجه فارنهایت (260 درجه سانتی گراد) بیشتر است. این اختلاف دما باعث می شود از طرف روز سیاره باد های شدیدی به طرف شب آن بوزد.
[img width=300]http://upload7.ir/images/44958290508530736212.jpg[/img]]
توضیح عکس: این عکس مقایسه رنگ سیارات منظومه شمسی با سیاره HD189933b را نشان می دهد. رنگ آبی پر رنگ این سیاره به خاطر وجود سیلیکات در جو آن است.

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده