کشف دو سیاره کوچکتر از نپتون در یک خوشه ستاره

  • زمان : ۱۳۹۲/۴/۶،‏ ۱۸:۲۶
  • نمایش : ۱٬۹۱۵ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
فضاپیمای کپلر به تازگی دو سیاره در خوشه ستاره ای NGC 6811 ، در فاصله 3000 سال نوری زمین کشف کرده است.

ستاره ها زندگی خود را در گروه ها آغاز می کنند. بعضی از این گروه ها بی خطر هستند و ستاره های آنها به سرعت از هم جدا می شوند. خورشید در یکی از این گروه ها متولد شده است. در سایر گروه ها تراکم ستاره زیاد است و ستاره های آنها میلیارد ها سال در گروه می مانند. در چنین گروه هایی ستاره ها در فضایی کوچک پر از تابش، باد های ستاره ای و مواد تشکیل دهنده سیاره قرار دارند.

در چنین فضا هایی پیدا کردن سیارات سخت است. اما در فاصله 3000 سال نوری از زمین، در خوشه ستاره ای NGC 6811 دانشمندان دو سیاره در نزدیکی ستاره ای خوشید مانند کشف کرده اند. این سیارات از نپتون کوچکتر هستند و در اطراف ستاره میزبان حرکت می کنند. این کشف در مجله طبیعت (Nature) چاپ شده است و نشان می دهد امکان وجود سیاره در خوشه های شلوغ نیز وجود دارد.

Soren Meibom از دانشگاه هاروارد می گوید:«خوشه های ستاره ای قدیمی با خوشه ستاره ای که خورشید ما در آن متولد شده است بسیار تفاوت دارد. ما فکر می کردیم در خوشه های متراکم امکان تشکیل و حرکت سیاره در نزدیکی ستاره وجود ندارد وجود ندارد زیرا تا به حال مانند آن را پیدا نکرده بودیم.»
این دو دنیای بیگانه از داده های فضاپیمای کپلر ناسا بدست آمده است. این دو سیاره Kepler-66b و Kepler-67b نامیده شده اند. تا به حال بیش از 850 سیاره خارج از منظومه شمسی کشف شده است و تنها 4 سیاره از آنها بزرگتر از مشتری هستند.

سیارات Kepler-66b و Kepler-67b کوچکترین سیاراتی هستند که در یک خوشه کشف شده اند و اولین سیاراتی هستند که در یک خوشه به دور ستاره میزبان خود می گردند.
Meibom و همکارانش سن خوشه ستاره ای NGC 6811 را یک میلیارد سال تخمین زده اند. پی این دو سیاره تازه کشف شده می توانند جز گروه کوچک سیارات با سن و اندازه و فاصله دقیق باشند.

در مقایسه با سیارات کشف شده توسط کپلر مشخص می شود که فرکانس و خواص این سیاره مشابه سیارات ستاره های حاشیه کهکشان راه شیری است.
کشف این سیارات نشان می دهد که امکان حیات سیارات در محیط شلوغ و پر هرج و مرج تا میلیارد ها سال نیز امکان دارد.

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده