کشف اولین سیاره فراخورشیدی هم اندازه زمین

  • زمان : ۱۳۹۳/۱/۲۹،‏ ۱۸:۳۰
  • نمایش : ۲٬۰۰۶ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
برای اولین بار دانشمندان سیاره ای هم اندازه زمین در منظقه قابل سکونت یک ستاره یافته اند. این تحقیقات نه تنها امکان وجود سیاره ای شبیه به زمین و قابل سکونت را زیاد می کند، بلکه می تواند مسیر جدیدی در کشف سیارات فراخورشیدی باشد.

سیاره جدید به دور ستاره کوتوله قرمز رنگ Kepler-186 می گردد و Kepler-186f پنجمین سیاره در این منظومه است.

الایزا کوینتانا از موسسه SETI در کالیفرنیا می گوید:«قطعا این اولین بار است که سیاره ای مانند زمین در منطقه قابل سکونت یک ستاره پیدا می شود. هدف اصلی تلسکوپ فضایی کپلر پیدا کردن چنین سیاراتی است. این ستاره کوتوله که در رشته اصلی M قرار دارد یک نوع کاملا معمولی است. بیش از 70 درصد ستاره های کهکشان ما از این نوع هستند.»

در دو دهه گذشته بیش از 1800 سیاره فراخورشیدی یافت شده است. از بین این سیارات حدود 20 سیاره در مدار منطقه قابل سکونت سیاره اشان حرکت می کنند (منطقه قابل سکونت یک ستاره جایی است که آب در سطح سیاره به صورت مایع باشد و نه یخ بزند و نه تبخیر شود.) با این حال همه این سیارات بزرگتر از زمین بوده اند. مشاهدات با کاهش نور Kepler-186 مشخص شد که سیاره جدید هم اندازه زمین است.

توماس بارکلی دانشمند ماموریت کپلر:«مدل نظری چگونگی شکل گیری سیارات نشان می دهد که در سیاراتی با قطر 1.5 برابر زمین بعید است که هیدروژن و هلیوم داشته باشند و به سرنوشت غول های گازی منظومه شمسی تبدیل شوند. به این ترتیب Kepler-186f یک سیاره صخره ای مانند زهره، زمین و مریخ است.»

به طور کلی سیاراتی که در مدار ستاره های کوتوله قرمز زندگی می کنند به احتمال کی می توانند میزبان حیات باشند. این سیاره می تواند اتمسفر نا مهربانی داشته باشد که در معرض باد هایی باشد و تغییرات دمایی زیادی در آنها اتفاق بیفتد.

از سال 2012 تلسکوپ آلن از موسسه SETI به همراه تلسکوپ فضایی کپلر به دنبال هوش فرازمینی است. تحقیقات برای یافتن گاز های گل خانه ای در Kepler-186f در فرکانس های 1 تا 10 گیگا هرتز ادامه دارد اما هنوز هیچ کدام از این گاز ها یافت نشده است.

سیاره Kepler-186f در فاصله 490 سال نوری از ما قرار دارد. تحقیقات برای یافتن سیارات فراخورشیدی با شروع به کار تلسکوپ جیمز وب در آینده به صورت گسترده ادامه خواهد یافت.

منبع: Astronomy magazine

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده