چهار قمر زحل در یک عکس

  • زمان : ۱۳۹۳/۱/۵،‏ ۱۶:۱۷
  • نمایش : ۱٬۸۵۸ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
فضاپیمای کاسینی به تازگی از زحل و چهار قمر کوچک آن در کنار حلقه F تصویری تهیه کرده است. در ادامه با این اقمار و جزییات این عکاسی آشنا می شوید.

دو قمر که به ندرت دیده می شوند در تصویر کاسینی ظاهر شده اند. این اقمار که چوپانان حلقه F هستند با نام های پرومتئوس (Prometheus) و پاندورا (Pandora) شناخته می شوند. این اقمار در داخل و خارج از دورترین حلقه زحل یعنی حلقه F قرار دارند. یکی از این دو قمر در پایین و دیگری در یک سوم مسیر بالای تصویر دیده می شوند. پرومتئوس (قطر 86 کیلومتر) و پاندورا (قطر 81 کیلومتر) حلقه F را با جاذبه خود نگه داشته اند.

ژانوس (Janus؛ قطر 179 کیلومتر) و اِپیمدئوس (Epimetheus؛ قطر 113 کیلومتر) قمر های دیگری هستند که در این تصویر دیده می شوند. این دو قمر به علت رقص مداریشان معروف هستند زیرا هر چهار سال مدار این دو قمر عوض می شود. همچنین گرانش این دو قمر مسئول شکل دهی لبه بیرونی حلقه A است.

از این زاویه دید اینگونه به نظر می رسد که قسمت روشن حلقه های 47 درجه بالا تر از صفحه حلقه ها است. این تصویر با دوربین زاویه باز کاسینی در نور مرئی در 11 اکتبر 2013 گرفته شده است.

این تصویر از فاصله 1.3 میلیون کیلومتر از زحل و با زاویه 47 درجه نسبت به صفحه مداری زحل به دور خورشید گرفته شده است. مقیاس تصویر 76 کیلومتر در هر پیکسل است.
ماموریت کاسینی- هویگنس (Cassini-Huygens) پروژه مشترک ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی ایتالیا است.

منبع: [url=http://www.nasa.gov/cassini]ماموریت کاسینی در زحل؛ ناسا[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده