پیشنهادهای رصدی هفته

در اولین شماره از مجله قصد داریم به معرفی موقعیت‌های رصدی هفته بپردازیم. بررسی این پدیده ها در چهار گروه  خورشید ، ماه ، سیارات و اجرام صورت‌گرفته‌است. در ابتدابه وضعیت آب‌وهوای نجومی در طول هفته ،مختصر، می‌پردازیم.

آب‌وهوا :

         در چند روز اول هفته شاهد هوایی مساعد برای رصد در تهران و اطراف آن خواهیم بود و در اواخر هفته به علت ابری بودن شرایط رصد برای ساکنین پایتخت و اکثر مناطق کشور دشوار می شود. بهتر است که دوستداران  رصد  در روزهای اول هفته دست به کار شوند و تلسکوپ و دوربین های خود را رو به آسمان تنظیم کنند .

         آب‌وهوای نجومی این هفته برعکس آب‌وهوای معمولی آن دارای بارش های پراکنده‌ی شهابی ،که ناشی از شهاب باران عوایی است، همراه با حضور ابر های میان‌ستاره‌ای ، می باشد! در هفتم تیرماه شاهد اوج این بارش خواهیم بود .

خورشید :

        خورشید این روز ها، هنگام ظهر، در بیشترین ارتفاع خود قرار دارد، به این معنی است که گرمای بیشتری را به زمین می‌رساند، همزمان با این پدیده شاهد درازای طول روز نیز هستیم که این دو ،دست به دست هم، تابستان سوزان را تشکیل می‌دهند، اما نگران نباشید، این وضع زیاد ادامه پیدا نمی‌کند! رد شدن از انقلاب تابستانه (اول تیر) کم شدن تدریجی طول روز را در پی دارد .

        لکه‌ی جدید خورشید ،که از  سمت غرب آن به آرامی ظاهر شده‌است ، موقعیت خوبی را برای رصد‌گرانِ روز فراهم می‌کند تا با استفاده از فیلتر مناسب شاهد این رویداد باشند .

ماه :

      ماه در اوایل هفته اول تیر مدتی پس از غروب  خورشید طلوع می‌کند و با نور خود مناطق شرقی آسمان را روشن می‌سازد و شرایط رصد را برای رصد‌گران سخت می‌سازد . البته از اواسط هفته تا انتهای های آن نور ماه کاهش میابد و زمان طلوع آن به طلوع خورشید نزدیک می‌شود و شرایط مناسبی را برای رصد فراهم می‌کند.

سیارات قابل رصد :

      عطارد : این سیاره اوایل هفته نزدیک بیشترین کشیدگی زاویه ای خود قرار دارد، بیشترین کشیدگی زاویه ای زمانی است که سیارات داخلی مانند زهره و عطارد در بهترین موقعیت خود از لحاظ فاصله زاویه‌ای از خورشید و درخشندگی از دید زمین قرار می‌گیرند، زمان مناسب برای رصد این سیاره از اذان صبح تا طلوع خورشید می‌باشد .

      مریخ : این سیاره در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری قرار دارد و به عکاسان نجومی فرصتی مناسب برای ثبت تصاویر زیبایی از این سیاره به همراه سیاره زحل می‌دهد و در تمام طول شب قابل مشاهده است و مشخصه‌ی آن نیز رنگ سرخ زیبایش است که آن را از سیاره زحل تمیز می‌دهد .

     زحل: در قسمت شرقی سیاره مریخ ، سیاره زحل در آسمان می‌درخشد و در تمام طول شب قابل مشاهده است .

     مشتری: سیاره مشتری در قسمت غربی آسمان تا نیمه های شب قابل رویت است و اقمار آن در طرفین سیاره خودنمایی می‌کنند. این غول گازی بزرگترین سیاره‌ی منظومه شمسی است و در دسته سیارات خارجی قرار دارد .

     اورانوس: سیاره ای که برای رصد آن نیاز به ابزارهای رصدی است و چون این روز ها در کنار ماه قرار دارد انتخاب مناسبی برای رصد نمی‌باشد.

اجرام آسمانی :

          در بخش اجرام آسمانی، با توجه به معیارهای نور و ارتفاع، به معرفی شش جرم منتخب هفته و زمان مناسب رصد آن‌ها می‌پردازیم: 

        

        

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده