پرتاب خوشه ای ازستاره ها به سمت ناکجا آباد

  • زمان : ۱۳۹۳/۲/۱۲،‏ ۲۱:۱۸
  • نمایش : ۱٬۷۹۴ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
کهکشان M87 خوشه ای از ستاره ها را به سمت بیرون پرتاب کرد.
این خوشه ی ستاره ای که ستاره شناسان نام HVGC-1 را بر آن نهادند با سرعت 3.2 میلیون کیلومتر بر ساعت نسبت به ما از کهکشان M87 به سمت بیرون پرتاب شد.
Nelson Caldwell از مرکز Harvard-Smithsonian در کمبریج، ماساچوست بیان کرد:" ستاره شناسان قبل از این ستاره های فراری را رصد کرده بودند، اما دیدن خوشه ای از ستاره های فراری برای اولین بار بود."
HVGC که مخخف خوشه ی ستاره ای با سرعت بالاست، خوشه ای کروی می باشد. خوشه های کروی آثار از جهان اولیه هستند که حاوی هزاران ستاره هستند که به صورت کروی در کنار هم قرار گرفته اند. در کهکشان راه شیری 150 خوشه ی کروی قرار دارد این در حالی ست که کهکشان بیضی شکل و غول پیکر M87 دارای هزاران خوشه ی کهکشانی ست.
تیم اکتشاف سال ها وقت برای مطالعه ی کهکشان M87 صرف کردند. اولین هدف آنها طبقه بندی ستاره ها و خوشه های کروی از نظر رنگ بوده است که به وسیله ی تلسکوپ MMT در آریزونا مورد بررسی قرار گرفت. این تیم اکتشافی در کمال خوش شانسی توانست خوشه ی کروی فراری HVGC-1 را کشف کند. در این تیم یک کامپیوتر برای تجزیه و تحلیل داده ها قرار داردکه سرعت خوشه های کروی کهکشانM87 را می سنجد. ستاره شناسان در ابتدا سرعت بالای این خوشه ی کروی را ناشی از خطایی در محاسبات کامپیوتر می پنداشتند تا اینکه اندکی محاسبات با دست انجام شد و در نتیجه سرعت شگفت انگیز این خوشه ی کروی درست بود. Jay Strader از دانشگاه میشیگان در این باره گفت:" ما انتظار پیدا کردن شی با این سرعت را نداشتیم."
چگونه این خوشه ی کروی با این سرعت زیاد به بیرون پرتاب شده است؟ در پاسخ باید گفت دانشمندان هنوز برای جواب این سوال مطمئن نیستند. اما دیدگاهی هست بر این باور است که پرتاب این خوشه ی کروی توسط دو سیاهچاله ی کهکشان M87 صورت گرفته است. زیرا این خوشه ی کروی دارای ستاره هایی جوان و فعال در مرکز خود و ستارگانی نابود شده و پیر در لایه ییرونی خود است.سرعت این خوشه ی کروی آنقدر زیاد بوده است که توانسته از تمام گرانش کهکشان کنده شود به به سمت بیرون پرتاب شود.

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده