پدیده های نجومی در ماه آذر

  • زمان : ۱۳۹۱/۸/۳۰،‏ ۲۰:۴۲
  • نمایش : ۲٬۶۲۵ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
هر سال، هر ماه و هر روز وقایع رصدی بسیاری در آسمان بالای سر ما رخ می دهد. مهم ترین رویداد های رصدی در طول یک سال پدیده هایی مانند ماه گرفتگی، خورشید گرفتگی، مقارنه، مقابله و اختفا هستند.
اکثر این رویداد ها مانند مقارنه سیارات به علت مکان زمین و زاویه دید ما نسبت به آسمان رخ می دهد. در ادامه نگاهی به آسمان پاییز می اندازیم تا با پدیده های نجومی این فصل بیشتر آشنا شویم.
مشتری که در صورت فلکی ثور است ، ارتفاع خود را از افق شرقی روز به روز بیشتر می کند تا اینکه در آذر به مقابله می رسد. از طرف دیگر زهره در آسمان صبحگاهی ارتفاع خود را کم می کند تا اینکه ساعت 5:15 روز 7 آذر فاصله خود را با سیاره زحل به 0.5 درجه می رساند (عکس را بزرگ کنید). این مقارنه می تواند تصویری زیبا در شرق آسمان صبح بوجود آورد. 23 آبان، خورشید گرفتگی و 8 آذر، ماه گرفتگی رخ خواهد داد که در ایران هیچ یک قابل مشاهده نیستند.
در آذر نیز بارش های شهابی اسدی و جوزایی روی می دهد. در جدول زیر بارش های شهابی پاییز ذکر شده است.
در فصل پاییز بارش های شهابی زیادی اتفاق می افتد. بارش شهابی در هنگام عبور سیارهه زمین از میان توده‌ای از ذرات در فضا رخ می‌دهد. در این مواقع تعداد زیادی شهاب در جو زمین می‌سوزند.[نیازمند منبع] هر بارش شهابی در ناحیه مشخصی از آسمان اتفاق می‌افتد و به این محل کانون بارش گفته می‌شود. البته جهت حرکت شهاب‌ها متفاوت است ولی اگر مسیر آن‌ها را امتداد دهیم به کانون بارش می‌رسیم. در آذر نیز بارش شهابی جوزایی روی می دهد. این بارش از 16 تا 26آذر ادامه دارد و 23 آذر اوج آن است.
اگر علاقه مند به رصد سیارات هستید، می توانید مکان سیارات در ماه آذر را در زیر ببینید:
عطارد: میزان-عقرب / زهره: سنبله-میزان / مریخ: قوس / مشتری: ثور / زحل: سنبله

همچنین خورشید در این ماه در صورت های فلکی میزان و عقرب قرار دارد و ما این دو صورت فلکی از دایره البروج را در این ماه نمی توانیم در آسمان ببینیم. (درباره [url=http://www.cafeastro.net/modules/news/article.php?storyid=5]دایره البروج[/url] در قسمت دانستنی ها بیشتر بخوانید).

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده