پایان عمر بزرگترین ستاره ای که تا به حال کشف شده

  • زمان : ۱۳۹۲/۷/۲۶،‏ ۱۲:۵۴
  • نمایش : ۲٬۱۲۸ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
بزرگترین ستاره ای که تا به حال کشف شده است، می تواند به دانشمندان کمک کند تا بفهمند چگونه مرگ یک ستاره باعث تشکیل سیارات سنگی و حتی حیات می شوند.
W26 که حدود 1500 بار از خورشید بزرگتر است، به عنوان بزرگترین ستاره جهان شناخته می شود. اخترشناسان می گویند این ستاره ابر غول سرخ به زودی به پایان عمر خود نزدیک می شود و در نهایت به عنوان ابر نواختر منفجر می شود.

انجمن نجوم سلطنتی (RAS) گفت: «ستاره ای با 10 ها برابر جرم خورشید، در مقایسه با ستاره های سبک تر از خود، زندگی کوتاه تر و دراماتیک تری دارد. برخی از عظیم ترین ستاره ها تنها چند میلیون سال عمر دارند و قبل از آنکه تمام سوخت هسته ای شان به پایان برسد، منفجر می شوند و به ابرنواختر تبدیل می شوند. این نوع ستاره ها در پایان عمر خود بسیار ناپایدار هستند و مقدار زیادی از مواد خود را به بیرون پرتاب می کنند.»

اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا (VST) در شیلی، به مطالعه بزرگترین خوشه ستاره ای در کهکشان راه شیری که از چند صد هزار ستاره تشکیل شده است و حدود 16،000 سال نوری از زمین فاصله دارد پرداختند. این خوشه ستاره ای با نام Westerlund 1 شناخته می شود.

ستاره W26 که در خوشه Westerlund 1 قرار دارد، به دقت مورد مطالعه قرار گرفته است و تیم تحقیقاتی متوجه چیز عجیبی شده اند:«این ستاره ابر غول پیکر با ابر گازی بزرگ و درخشانی از هیدروژن احاطه شده است.

این اولین سحابی پونیزه (نشری) است که در اطراف یک ستاره ابر غول سرخ کشف شده است. این فرصتی مناسب برای دانشمندان است که پوسته خارجی ستارگانی مانند W26 را قبل از انفجار مطالعه کنند.

ستاره W26 به تنهایی ابر گازی را درخشان می کند اما دانشمندان فکر می کنند که منبع پرتو یونیزه ستاره آبی است که احتمالا داغ تر و کم نور تر از همدم خود است و در جای دیگری از خوشه قرار دارد.

عکس های جدید از W26 و Westerlund 1 نشان می دهد که این ابر گازی به رنگ سبز درخشان است. با وجود بزرگ بودن خوشه ، کم نور به نظر می رسد و علت آن گاز و گرد و غبار پنهانی است که از زمین دیده می شود.

منبع: [url=http://www.space.com/23227-biggest-star-universe-death-throes.html]space.com[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده