ویجر 1 به مرز «فضای میان ستاره ای» رسید

  • زمان : ۱۳۹۲/۴/۱۰،‏ ۱۵:۱۹
  • نمایش : ۲٬۲۴۶ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
ویجر 1 در حالی که در فاصله 18 میلیار کیلومتری خورشید قرار دارد، می تواند اولین وسیله ساخته بشر باشد که از منظومه شمسی خارج می شود.
اطلاعات بدست آمده از محل ویجر 1 نشان می دهد که این فضاپیما در حال خروج از هیلیوسفر (heliosphere حباب دور منظومه شمسی) است و به زودی به فضای میان ستاره ای می رسد.
در حال حاضر ویجر 1 وارد منطقه ای شده است که شاه راه مغناطیسی نامیده می شود.
دانشمندا دو نشانه از سه نشانه ورود به فضای میان ستاره ای را دیده اند:
1-ناپدید شدن ذرات باردار پر انرژی در امتداد میداند مغناشیسی خورشید
2-دیده شدن پرتوهای کیهانی
دانشمندان هنوز نشانه سوم را ندیده اند. این نشانه تغییر ناگهانی جهات میدان مغناطیسی است.

اد استون (Ed stone) از موسسه فناوری کالیفرنیا در پاسادنا می گوید: «به لطف وجود ویجر 1 منطقه عجیب پیش از فضای میدان مغناطیسی دیده شده است. اگر شما به پرتو های کیهانی و ذرات پرانرژی توجه کنید، احتمالا حدس می زنید که ویجر به فضای میان ستاره ای رسیده است. اما تیم تحقیقاتی این چنین فکر نمی کند. زیرا ویجر 1 هنوز در میدان مغناطیسی خورشید قرار دارد.»

دانشمندان هنوز نمی دانند که ویجر 1 چگونه وارد فضای میان ستاره ای خواهد شد. آنها حدس می زنند که ویجر طی چند ماه یا چند سال به این منطقه می رسد.
هیلیوسفر (heliosphere) لایه ای است که تا بیش 13 میلیار کیلومتر دورتر از خورشید ادامه یافته است. در این منطقه میدان مغناطیسی خورشید و باد های یونیزه شده خورشیدی در حال گسترش هستند. فضای میان ستاره ای شامل مواد دیگر ستاره ها و میدان مغناطیسی کهکشان راه شیری می شود.

ویجر 1 و فضا پیمای دو قلوی آن، ویجر 2، در سال 1977 به فضا پرتاب شدند. آنها تا سال 1990 به بررسی سیارات مشتری، زحل و نپتون پرداختند و پس از آن مسیر خود را به سمت فضای میان ستاره ای طی کردند. بخشی از ماموریت ویجر اندازه گیری منظومه شمسی است.
ویجر 2 در فاصله 15 میلیار کیلومتری از خورشید قرار دارد و هنوز در هیلیوسفر (heliosphere) است.

[img width=300]http://upload7.ir/images/63044863827110644416.jpg[/img]

اخبار مرتبط:
[url=http://www.cafeastro.net/modules/news/article.php?storyid=59]آخرین اخبار از مکان کاوشگر ویجر 1[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده