وقتي چراغ منظومه شمسي خاموش شود!

  • زمان : ۱۳۹۵/۲/۲۹،‏ ۲۰:۱۰
  • نمایش : ۲٬۱۹۴ دفعه
  • موضوع : ویدیو

sunshine

شايد اين عنوان تنها يک شوخي تلخ به نظر برسد اما لازم است بدانيد که حدود پنج ميليارد سال ديگر بايد منتظر وقوع آن بود! خورشید سرانجام به پایان سوخت هسته ای اش می رسد و حدود 5/4 میلیارد سال دیگر می میرد و در آن زمان اگر همچنان انساني بر روي زمين باقي مانده باشد بايد براي ادامه ي حيات چاره اي بيانديشد.در غير اينصورت غول سرخ زمين و سرنشينان آن را خواهد بلعيد.

اين واقعه ي ناخوشايند به موضوع اصلي فيلم "نور خورشيد" بدل گشته و اين بار انسانها براي نجات زمين به درمان خورشيد مي پردازند."دني بويل "کارگردان صاحب نام انگليسي ساخت فيلم را برعهده داشته است.وي در پرونده ي هنري خود فيلم هايي همچون "127ساعت "،"ميليونر زاغه نشين "و "استيو جابز"را داراست."سان شاين "تا حد زيادي متأثر از فيلم هاي همون "2001:اديسه ي فضايي" و "سولاريسِ"تارکوفسکي است.

بويل پس از ساخت آخرين فيلم خود در سال 2004 ،به عنوان کارگردان" 3000درجه "انتخاب شد؛فيلمي که هرگز به مرحله ي ساخت نرسيد!در همين زمان ،"الکس گارلند "فيلم نامه اي تحت عنوان "sunshine"براي او فرستاد .ازآنجايي که بويل در دو فيلم با گارلند همکاري داشت تصميم به ساخت آن گرفته شد و براي شروع ،کار را به کمپاني "فاکس قرن بيستم "سپردند اما بدليل شباهت کار به "سولاريس"و شکست فيلم،کمپاني تمايلي به ساخت آن نشان نداد و آن را "فاکس سرچلايت پيکچرز " منتقل کرد.

کار بازنويسي و پيش توليد درحدود يکسال به طول انجاميد و براي فيلمبرداري سه ماه وقت صرف شد و لوکيشن فيلمبرداري اغلب در انگلستان و چندين صحنه نيز در سوئدصورت گرفت، اما مانند ديگر فيلم هاي ژانر علمي-تخيلي ، بويل مجبور شد که زمان زيادي را به ساخت جلوه هاي ويژه ي کامپيوتري اختصاص دهد،زماني حدود سه سال!بطوريکه پس از اتمام کار تصميم گرفت ديگر به اين ژانر برنگردد!

بویل در اين فيلم از بازيگراني چون" کیلین مورفی ،کریس ایوانز،رز بیرن ،میشل یئو ،کلیف کرتیس ،هیرویوکی سانادا ،مارک استرانگ " استفاده کرد.وي براي آماده ساختن هرچه بيشتر ،به کمک دانشمندی شاغل در مرکز تحقیقاتی سرن در سوییس، آن‌ها را  با فضا و دانش فضایی آشنا کرد.همچنين آن‌ها را به درون یک زیردریایی اتمی برد تا حس زندگی برای مدت طولانی در یک فضای کوچک را تجربه کنند. او هم‌چنین برای آشنا و صمیمی‌ شدن بازیگران، آن‌ها را مجبور کرده بود که ۱۶  ماه با هم زندگی کنند و کتابی درباره‌ی تجربه‌های فضانوردانی که روی ماه قدم گذاشته بودند، بخوانند. بویل برای تصویر کردن فن‌آوری‌های موجود در پنج دهه‌ی آینده که داستان در آن هنگام رخ می‌دهد نیز مشاورینی از میان آینده‌پژوهان، فضانوردان و فیزیک‌دانان استخدام کرده بود. مثلاً برای طراحی سفینه و ایده‌ی باغ اکسیژن، از سازمان فضایی ناسا مشورت گرفته بود. چرا که به نظر این مشاوران، فضانوردان برای حفظ سلامت روانی خود نباید عادت‌هایی مثل کاشتن سبزیجات، پخت غذا و حتی شستن ظروف را از دست بدهند.

موسيقي فيلم بر عهده ي "جان مورفي"موزيسين انگليسي است که بويل در دو فيلم "28 روز بعد"و "ميليون ها"نيزبا او همکاري داشته است.

از نگاه علمي ذخایر هیدروژن خورشید به ما این وعده را می‌دهد که تا حدود 5 میلیارد سال دیگر دغدغه‌ای نداشته باشیم. خورشید تقریبا بصورت امروزی ، ستاره‌ای زرد که به اندازه قرص ماه دیده می‌شود، خواهد بود. ولی 5 میلیارد سال بعد بیشتر هیدروژن موجود درهسته خورشید ، گداخته شده و صرف تهیه هلیوم می‌شود. در آن زمان جاذبه باعث انقباض هسته شده و فشار و دمای آن را افزایش خواهد دادهیدروژن شروع به سوختن در پوسته اطراف هسته خواهد کرد.انرژی حاصل از همجوشی هسته ای در پوسته ، باعث انبساط لایه‌های خارجی خواهد شد، تا اینکه خورشید تبدیل به یک غول سرخ شود. هلیوم هم به کربن و اکسیژن تبدیل خواهد شدو زنده کردنش نيز با انفجار يک بمب هسته اي امکان پذير نخواهد بود.

درخشش خورشيد روز ي پايان خواهد يافت اما اين اتفاق در سال 2057 يا حتي چند قرن آينده روي نخواهد داد .پس بياييد در آرامش از انوار طلايي خورشيد بهره مند گرديم و براي آيندگاني که شايد تجربه گر اين دوران باشند آرزوي موفقيقت کنيم.

 

منابع

daneshnameh.roshd.ir

namayeshtv.ir

www.noojum.com

ويکي پديا

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده