هابل دور ترین و جوان ترین کهکشان را رصد کرد

  • زمان : ۱۳۹۲/۱۱/۲۳،‏ ۱۵:۰۹
  • نمایش : ۱٬۹۱۶ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
تلسکوپ فضایی هابل تصویر جدیدی از اعماق فضا گرفته است که جوان ترین کهکشانی که تا به حال دیده شده اند را نشان می دهد.
البته این کهکشان قدیمی است، اما به خاطر فاصله زیاد از نظر ساکنان زمین جوان به نظر می رسد. کهکشان Abell2744_Y1 در فاصله زیادی از ما قرار دارد و نور آن 13 میلیارد سال طول می کشد که به برسد. این موضوع به این معنا است که این تصویر 650 میلیون سال بعد از انفجار بزگ را نشان می دهد. عمر جهان 13.8 میلیارد سال تخمین زده شده است.

داده های نور مریی و نزدیک به مادون قرمز تلسکوپ فضایی هابل و همچنین داده های مادون قرمز تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا نشان می دهد که این کهکشان 30 بار کوچکتر از کهکشان راه شیری است. اما دانشمندان می گویند این کهکشان 10 برابر کهکشان راه شیری ستاره دارد و از مقدار زیادی گاز تشکیل شده است.

کشف این کهکشان در پروژه کشف خوشه های کهکشانی بزرگ در مرز های کیهان انجام شد. در این پروژه تلسکوپ های فضایی هابل و اسپیتزر و رصدخانه چاندرا فعالیت می کنند.

ماه گذشته دانشمندان اولین تصاویر نور دهی طولانی از خوشه Abell 2744 که با نام پاندورا نیز شناخته می شود، را رو نمایی کردند. این خوشه در فاصله 3.5 میلیارد سال نوری از ما قرار دارد.

کهکشان Abell2744_Y1 یکی از دورترین و جوان ترین کهکشان هایی است که تا به حال دیده شده است.

[img width=400]http://s5.picofile.com/file/8113107200/hubble_young_galaxy.jpg[/img]

Nicolas Laporte محقق فوق دکترا از موسسه de Astrofísica de Canarias از اسپانیا می گوید: «ما انتظار داشتیم کهکشانی بسیار دور نزدیک به مرکز خوشه را پیدا کنیم که نور بسیار زیادی وجود دارد. با این حال این کهکشان در تصویر هابل بسیار نزدیک به لبه است، جایی که نور بسیار کم است.»

منبع: [url=http://www.space.com/24633-youngest-galaxy-hubble-telescope-deep-view.html]space.com[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده