هابل به مرکز کهکشان NGC 5793 نگاه کرد

  • زمان : ۱۳۹۳/۱/۴،‏ ۱۹:۵۰
  • نمایش : ۱٬۸۷۲ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
تصویر جدید تلسکوپ فضایی هابل کهکشان مارپیچی NGC 5793 را نشان می دهد که در صورت فلکی میزان قرار گرفته است.

این کهکشان که در فاصله 150 میلیون سال نوری از ما قرار دارد، دارای دو ویژگی است: « یک خط زیبا از گرد و غبار و مرکز بسیار پرنور» . مرکز این کهکشان بسیار پر نورد تر از مرکز کهکشان ما و بسیاری از کهکشان های مارپیچی است.

NGC 5793 یک کهکشان سفرت (Seyfert galaxy) است. این نوع کهکشان ها، که بسیار نادر هستند، دارای مرکز بسیار درخشان دارند که احتمالا از یک سیاهچاله گرسنه تشکیل شده است که گاز های اطراف خود را میبلعد.

این کهکشان به دلایلی برای دانشمندان بسیار جذاب است. برای نمونه این کهکشان خانه اشیا شناخته شده ای به نام میزر ها هستند. میزر ها مانند نور لیزر هستند با این تفاوت که به صورت موج میکروویو منتشر می شوند. کلمه میزر مخفف Microwave Amplification by Stimulation Emission of Radiation است. میزر ها انرژی اطراف خود را جذب می کنند و در فرکانس میکروویو دوباره منتشر می کنند.

میزر ها به طور طبیعی بوجود می آیند همانطور که در کهکشان NGC 5793 رصد شده اند. دانشمندان این میزر ها را در منطقه ای که ستاره های جدید تشکیل می شوند دیده شده اند. در NGC 5793 مگا میزر ها هزاران برابر نورانی تر از خورشید دیده شده اند.

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده