هابل ابرنواختر کهکشان M82 را با دقت بررسی می کند

  • زمان : ۱۳۹۲/۱۲/۲۴،‏ ۲۰:۵۸
  • نمایش : ۱٬۹۱۳ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
این تصویر ترکیبی تلسکوپ فضایی هابل از ابرنواختر 2014J SN در کهکشان M82 است. این ابرنواختر در فاصله 11.5 میلیون کیلیومتری از زمین نزدیک ترین ابرنواختر کشف شده از نوع خود در چند دهه اخیر است. طبق فرضیه ای این ابرنواختر نوع Ia از برخورد یک مجموعه دوتایی کوتوله های سفید بوجود آمده است.

اخترشناسان این انفجار [url=http://www.cafeastro.net/modules/news/article.php?storyid=74]ابرنواختری[/url] را با استفاده از تلسکوپ های زمینی در 21 ژانویه کشف کرده اند. این عکس که در 31 ژانویه توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است، ابرنواختری را نشان می دهد که به اوج درخشندگی خود نزدیک می شود. اطلاعات هابل می تواند به اصلاح اندازه گیری انبساط جهان توسط ابرنواختر نوع Ia کمک کند. علاوه بر این دانشمندان می توانند بفهمند چه نوع ستاره هایی باعث این انفجار ابرنواختری شده است. همچنین حساسیت هابل به نور ماورای بنفش کمک می کند گاز های فضای بین ستاره ای به خوبی بررسی شود.

اوج درخشندگی کهکشان Ia می تواند بهترین ابزار برای اندازه گیری انبساط جهان باشد.

در سال 1998 کشف شد، انرژی تاریک باعث افزایش شتاب دار اندازه جهان می شود. انرژی تاریک که بیشتر جهان ما را تشکیل داده است، نیروی دافعه ای بوجود آورده که شتاب مرموزی به شتاب انبساط جهان اضافه کرده است.

به جز هابل رصدخانه های دیگر ناسا از جمله تلسکوپ اسپیتزر، رصدخانه اشعه ایکس چاندرا، تلسکوپ طیف هسته ای NuSTAR، تلسکوپ فضایی اشعه گاما، جستجو گر اشعه گاما سویف و رصدخانه مادون قرمز استراتوسفر SOFIA نیز به بررسی این ابرنواختر پرداخته اند.

دیگر اخبار مرتبط از این ابرنواختر که در این سایت نوشته شده است:

[url=http://www.cafeastro.net/modules/news/article.php?storyid=192]تعداد زیادی از تلسکوپ های ناسا ابرنواختر جدید را رصد می کنند[/url]
[url=http://www.cafeastro.net/modules/news/article.php?storyid=205]تلسکوپ اسپیتزر به قلب ابرنواختر کهکشان M82 نگاه می کند[/url]

منبع: [url=http://www.nasa.gov/content/goddard/hubble-monitors-supernova-in-nearby-galaxy-m82/#.UyRvqoWjSSo]ناسا[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده