میمون فضانورد

  • زمان : ۱۳۹۱/۱۱/۱۰،‏ ۱۲:۲۳
  • نمایش : ۲٬۱۴۶ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
امروز ایران یک میمون را به وسیله کاوشگر ۵ به فضا فرستاد.البته تا به حال ایران سوسک، کرم خاکی و دیگر جانوارن نیز به فضا فرستاده است که گویا هیچ کدام زنده نمانده اند.
اولین حیواناتی که به فضا فرستاده شدند، مگس‌های سرکه بودند. آنها بوسیله‌ی یک راکت V-2 ئر تاریخ 20 فوریه 1947 توسط ایالات متحده به فضا فرستاده شدند. دو سال بعد آلبرت دوم، یک میمون از گونه‌ی رزوس، تبدیل به اولین میمونی شد که به فضا رفت. مسابقه‌ی فضایی زمانی که در نوامبر ۱۹۵۷روسیه سگی به نام لاتیکا را بوسیله‌ی فضاپیمای اسپوتنیک دو به مدار زمین فرستاد شتابی دو چندان گرفت.

پس از آن در 31 ژانویه‌ی ۱۹۶۱ شامپانزه‌ای به نام "هام” به عنوان بخشی از برنامه‌ی فضایی ناسا به فضا فرستاده شد. هام یکی از ده‌ها شامپانزه‌ای بود که توسط ایالات متحده به منظور فرستاده شدن فضا تعلیم داده شده بودند.
هام مشهورترین شامپانزه‌ای است که به فضا فرستاده شده است. او سفر خود را در کپسول فضای مرکوری انجام داد. این همان کپسولی است که آلن شپرد، اولین آمریکایی که به مدار زمین فرستاده شد، نیز به وسیله‌ی آن به فضا رفت. با این وجود هام تا زمانی که پرواز ژانویه‌ی ۱۹۶۱ اش با موفقیت به زمین بازنگشت، اسمی نداشت.
نامی که روی او گذاشته شده، از مخفف عبارت Holloman Aerospace Medical Center گرفته شده است، و پس از آن که به سلامت به زمین بازگشت، این نام برای نامیدنش به کار رفت. ابتدا ناسا از گذاشتن نام بر روی این شامپانزه خودداری کرده بود، چون که در این صورت جنبه‌ای انسانی به او داده می‌شد و در صورت شکست پروژه، مرگ او می‌توانست تاثیری منفی بر افکار عمومی گذاشته و احساسات مردم را جریحه دار کند.

تفاوت میان هام و سگ‌هایی که از روسیه به فضا می‌فرستاد، در این بود که هام تنها به فضا فرستاده نمی‌شد، بلکه به سلامت به زمین بازگردانده می‌شد.

و امروز یک کاوشگر ایرانی به نام” پیشگام” که میمونی را با خود به همراه داشت به فضا پرتاب شد.

پروژه ارسال حیات به فضا که با مدیریت یکپارچه سیستمی و تلاش دانشمندان سازمان فضایی ایران به مورد اجرا گذاشته شده، توسط سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع تا ارتفاع مورد نظر پرتاب و پس از طی مراحل پیش‌بینی شده و رسیدن به سرعت، شتاب و ارتفاع مورد نظر، مجدداً به زمین بازگشته و موجود زنده با موفقیت بازیابی گردید.

دسترسی به ارتفاع بیش از 120 کیلومتری، ارسال موجود زنده (میمون) با فیزیولوژی شبیه انسان، بومی‌سازی فناوری طراحی، ساخت و پرتاب کپسول زیستی، بازیابی سالم محموله، تله‌متری ثبت داده‌های محیطی، زیستی و تصاویر در تمامی مراحل پرتاب و تعیین بارهای اکوستیکی محفظه از اهدافی بود که با پرتاب کاوشگر پیشگام و بازیابی آن حاصل گردید.

ارسال کاوشگر و بازیابی آن، گام نخست برای ارسال انسان به فضا در مراحل بعدی است.

منبع: [url=http://www.mehrnews.com/]خبرگزاری مهر[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده