مریخ نورد کنجکاوی زمین های سخت را برای رسیدن به زمین های نرم تر ترک میکند.

  • زمان : ۱۳۹۵/۲/۱۲،‏ ۱۵:۵۰
  • نمایش : ۵٬۶۲۳ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
مریخ نورد کنجکاوی ناسا به تازگی و نزدیک  به اتمام ماموریت 44 ماهه خود، با یک زمین بسیار ناهموار وهمچنین سخت برای جستجو مواجه شد.

این مریخ نورد  در اواسط ماه اسفند (اوایل ماه march) از پایین کوه sharp بعداز گذراندن تحقیقات چند هفته ای در تپه های شن و ماسه به سمت فلات های Naukluft رفت. ماسه سنگ های این فلات توسط میلیون ها سال باد به سلسله کوه ها تبدیل شده است. در مسیری  دشوار به طول 400 متر به سمت غرب،مریخ نورد "کنجکاوی" به سمت زمینی صاف تر و مورد علاقه تر از نظر زمین شناسی و علمی برای تحقیقات میرود.

سختی زمین های فلات Naukluft امکان ضربه زدن و خسارت به چرخ های مریخ نورد را دارد. مثل همان زمین هایی که مریخ نورد قبل از کوه sharp از ان ها گذشته بود. در سال 2013 میلادی سوراخ ها وحفره های چرخ المینیومی مریخ نورد مشخص شد.تیم مریخ نورد پاسخ خود را با تنظیم مسیری طولانی مدت برای آن دادند، در این مدت تجدید نظر نسبت به ارزیابی ان زمین و بررسی با دقت اینکه این حرکت ها چگونه برنامه ریزی شده اند.

تیم مریخ نورد به دقت پارگی ها و ساییدگی های روی 6 چرخ مریخ نورد را مشاهده کردند. "استیو لی" معاون مدیر پروژه مریخ نورد "کنجکاوی" در آزمایشگاه پیشران جت ها(Jet Propulsion Laboratory)در ناسا در شهر کالیفرنیا گفت : ما به دقت روند وضعیت چرخ هارا بررسی کردیم .براساس تست هایی که ما در آزمایشگاه پیشران جت انجام دادیم، خراش ها و سوراخ ها رفته رفته با سرعتی که ما پیش بینی کرده بودیم در حال انباشته شدن بود. من مطمین هستم که این چرخ ها ما را به مقصد خود که قبل از فرود مشخص شده بود یعنی کوه های sharp میرسانند.

بررسی چرخ ها بعد از طی کردن بسیاری از مناطق فلات Naukluft نشان داد که در زمانی که زمین چالش هایی برای جهت یابی به وجود می اورد، با گذشتن از ان جا سرعت اسیب رسیدن به چرخ ها زیاد نمیشد.

در فلات Naukluft،دوربین مریخ نورد"کنجکاوی" از بالا ترین نقطه هایی که تا به حال از سال 2012 میلادی(1391 شمسی)بعداز فرود در دهانه گیل در مریخ(Gale Crater on Mars)  رفته چندین مدل عکس وسیع(panoramic) گرفته است.

این عکس ها نشان میدهند که باد بافت هایی از جنس ماسه سنگ نزدیک مریخ نورد ساخته است و در دورتر میتوان لبه دهانه گیل(Gale Crater) را که بر روی دهانه بلند شده دید. کوه sharp در وسط دهانه قرار دارد  که تقریبا 154 کیلومتر است.

مسیر بعدی مریخ نورد برگشتن به یک نوع دریاچه ای از رسوب گل سنگ و صاف که قبلا مورد بررسی قرار گرفته بود. کمی دورتر در جاهای کوتاه کوه sharp سه مرکز زمین شناسی هستند که مقصد های اصلی ای برای ماموریت بوده اند که از همان لحظه فرود مشخص شده بودند.یکی از این سه مرکز حاوی اکسید اهن معدنی به نام "هماتیت" میباشد که ازروی مدار شناسایی شده است. بالای ان یک نوار غنی از خاک رس معدنی وجود دارد، و چند لایه بالای ان مواد معدنی گوگرد دار به نام سولفات قرار دارد. با بررسی کردن آن ها توسط مریخ نورد "کنجکاوی" محققان امیدوارند که بتوانند بفهمند چگونه شرایط محیطی برای زندگی میکروب ها مطلوب بوده است،اگرزندگی ای در مریخ تا بحال بوده است، قبل از اینکه شرایط  این چنین خشک و غیر مطلوب تبدیل شود.

منبع:‌Astronomy.com

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده