مرحله پایانی زندگی ستاره ای مانند خورشید

  • زمان : ۱۳۹۲/۶/۲۸،‏ ۱۹:۳۳
  • نمایش : ۱٬۸۸۶ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
یک تیم بین المللی از اخترشناسان، فوران ذرات پر انرژی ناشی از یک ستاره در حال مرگ را یافتند.

این کشف که توسط دانشمندانی از آلمان، سوئد و استرلیا انجام شد، یک گام مهم برای توضیح چگونگی شکل گیری زیبا ترین اجرام آسمان بود و همچنین نشان می دهد که ستاره هایی مانند خورشید چگونه به پایان عمر خود نزدیک می شوند.

ستاره هایی مانند خورشید در پایان زندگی خود به یکی از زیبا ترین اجرام آسمان تبدیل می شوند: ابر های شگفت انگیز و متقارن که سحابی سیاره ای نام دارند. اما راز سحابی سیاره ای این است که این سحابی ها چگونه چنین شکلی عجیبی را دارند.

دانشمندان در دانشگاه تکنولوژی چالمرز در سوئد با همکاری دانشمندان آلمان و استرالیا کشفی کرده اند که می تواند کلید پاسخ به این سوال باشد: سرعت بالا فوران مغناطیس از یک ستاره در حال مرگ است.

با استفاده از تلسکوپ CSIRO در استرالیا، که مجموعه ای از شش تلسکوپ 22 متری در نیو ساوت ولز، استرالیا است، ستاره ای در حال مرگ مورد مطالعه قرار گرفت. این ستاره که IRAS 15445-5449 نام دارد در حال تبدیل شدن به یک سحابی سیاره ای است و در فاصله 23000 سال نوری از زمین و در صورت فلکی مثلث جنوبی قرار دارد.
آندرس پرز سانچز، دانشجوی فوق لیسانس رشته نجوم در دانشگاه بن می گوید:«در داده های ما نشانه ای از فوران باریک و سریعی از انرژی در یک ستاره خورشید مانند دیده می شود.»

انتظار می رود قدرت امواج رادیویی با فرکانس های متفاوت با فوران ذرات پر انرژی مطابقت داشته باشد و به خاطر میدان مغناطیسی سرعت این ذرات به سرعت نور نزدیک می شود. چنین فوران های ذرات قبلا در حرکت ذرات از ستارگان تازه متولد شده به سمت سیاهچاله ها دیده شده بود.

Wouter Vlemmings اخترشناس رصد خانه فضایی Onsala می گوید:«چیزی که ما می بینیم فورانی از ذرات پر انرژی است که توسط میدان مغناطیسی حرکت می کنند. روشنایی آن نشان می دهد که این روند بوجود آمدن یک سحابی متقارن است.»

دانشمندان اعتقاد دارند که این ستاره در مرحله کوتاه ولی مهم از پیشرفت و حیات خود قرار دارد.

منبع:[url=http://www.sciencedaily.com/releases/2013/09/130916090836.htm]sciencedaily[/url]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده