مثلث زمستانی

  • زمان : ۱۳۹۱/۹/۱،‏ ۲۱:۰۴
  • نمایش : ۲٬۹۲۲ دفعه
  • موضوع : مبانی نجوم
سه ستاره در طول زمستان در آسمان همواره قابل رصد هستند. این ستاره ها که به مثلث زمستانی معروف اند ستاره های آلفای صورت های فلکی کلب اصغر، کلب اکبر و جبار هستند.
[font=Tahoma]ستاره های «شعرای شامی» (در صورت فلکی کلب اصغر یا سگ کوچک ) ، «شعرای یمانی» ( در صورت فلکی کلب اکبر یا سگ بزرگ ) و شانه شکارچی «ابط الجوزا » ( در صورت فلکی شکارچی یا جبار ) شکل می گیرد .
این مثلث در هر یک از نیمکره های شمالی و جنوبی ، در فصل زمستان آن نیمکره ، در آسمان شب به خوبی دیده می شود.
( توضيح: روش عمومي نام گذاري ستارگان اين است كه در هر صورت فلكي ، پرنورترين ستاره با حرف آلفاي يوناني ، ستاره بعدي با حرف بتا و ... ناميده مي شود . مثلا: آلفا دجاجه يعني پرنورترين ستاره صورت فلكي دجاجه . البته حدود 200 ستاره آسمان ، اسامي خاص دارند كه با هر دو نام شناخته مي شوند.)
↓--↓--↓صورت فلکی جبار یا شکارچی↓--↓--↓
این صورت فلکی در دسته ی ستارگان غیر دور قطبی قرار دارد. درخشانترین ستاره ی کهکشان ما در این صورت فلکی است. ستاره ی رجل الجبار, که هفتمین ستاره ی پر نور آسمان به لحاظ روشنی ِ ظاهری ست. این ستاره با ما 500 سال نوری فاصله دارد .اگر به جای خورشید, رجل الجبار قرار داشت درخشش آن تا 21000 برابر خورشید بود. دیگر ستاره ی پر فروغ این صورت فلکی , ستاره ی ابط الجوزا است که به رنگ نارنجی روشن است و زیر بغل شکارچی را نشان میدهد این ستاره اولین ستاره ای بود که قطر آن از طریق اندازه گیری مستقیم با استفاده از وسیله ی تداخل سنج تابه ای اندازه گیری شده. قطر این ستاره 800 برابر قطر خورشید است. بین ابط لاجوزا و رجل الجبار 3 ستاره با قدر دوم به فاصله مساوی از هم کمربند شکارچی را تشکیل میدهند. سحابی جبار در شمشیر این شکارچی قرار دارد که چشم برهنه آن را ابر گونه می بیند. برای پیدا کردن صورت فلکی جبار در آسمان کافی است رو به جنوب بایستید و به بالا, نیمه راه میان افق و سمت الراس بنگرید.
↓--↓--↓صورت فلکی کلب اکبر یا سگ بزرگ↓--↓--↓
در یک شب نسبتا صاف زمستانی به راحتی صورت فلکی سگ بزرگ در آسمان پیدا می شود. این صورت فلکی صاحب نورانیترین ستاره آسمان یعنی ، شعرای یمانی (شباهنگ) است که روی شانه آن قرار گرفته است. سگ بزرگ یکی از دو سگ جبار است. شعرای یمانی اسامی متعددی دارد، که نام انگلیسی آن Sirius است که برگرفته از نام یونانی این لغت است که در زبان یونانی به معنی "سوزاندن و مشتعل کردن" می باشد. به این لحاظ که در یونان باستان این ستاره را منبع حرارت می دانستند. از جمله نامهای دیگر این ستاره تیشتر و شباهنگ می باشد.
همانطور که اشاره شد شباهنگ پرنور ترین ستاره آسمان می باشد که با قدر 44/1- در آسمان می درخشد. این ستاره با فاصله ای معادل 8/6 سال نوری، پنجمین ستاره ی نزدیک به خورشید است.
شعرای یمانی با دمای سطحی 10000 درجه کلوین ستاره سفید رنگی است، اما به علت عبور نور ستاره از لایه های متفاوت جو زمین و شکست نور در آنها، در هوای سرد شب های زمستانی به رنگ های آبی، سبز و بنفش دیده می شود. البته رنگ این ستاره از زمانهای قدیم تاکنون تغییر کرده است. بطلمیوس و دیگر ستاره شناسان دوران باستان این ستاره را سرخ گزارش کرده اند.
همچنین این صورت فلکی دارای دو خوشه ستاره ای باز بسیار زیبا است که با تلسکوپ های کوچک هم به خوبی دیده می شوند. برجسته ترین خوشه باز این صورت فلکی M41 یا NGC2287 است. این خوشه در فاصله 4 درجه جنوب ستاره شعرای یمانی قرار دارد. سحابی اردک NGC 2359، از دیگر اجرام غیر ستاره ای قابل توجه در سگ بزرگ است. این سحابی در 4/3 درجه شمال شرقی ستاره گاما ( γ ) کلب اکبر قرار گرفته است.
↓--↓--↓صورت فلکی سگ کوچک _کلب اصغر ↓--↓--↓
دیگر سگ شکارچی کلب اصغر است. ستاره ی پر نور این صورت فلکی شعرای شامی است.این ستاره هشتمین ستاره ی پرنور آسمان با قدر ظاهری آن 0.5 است و در آسمان به رنگ زرد دیده می شود. این ستاره با فاصله ی 18.2 سال نوری یکی از نزدیک ترین ستارگان به زمین است.
ستاره شعرای شامی نیم ساعت پیش از شعرای یمانی , ستاره ی پر نور سگ بزرگ طلوع می کند. نام یونانی این ستاره تشکیل شده از دو قسمت به معنی پشایش سگ.

[/font]

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده