ماموریت کپلر ناسا بزرگترین مجموعه سیارات را معرفی کرد

  • زمان : ۱۳۹۵/۲/۲۲،‏ ۱۹:۳۰
  • نمایش : ۲٬۲۱۷ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
ماموریت کپلر ناسا وجود ۱۲۸۴ سیاره فراخورشیدی جدید را تایید کرد.

الن استفن (Ellen Stofan)، دانشمند ارشد ناسا در واشنگتن گفت:«این عدد بیش از دو برابر تعداد سیارات تایید شده کپلر است. این موضوع امید را بوجود می آورد که جایی آن بیرون، به دور ستاره ای شبیه به خورشید، می توان سیاره ای شبیه به زمین یافت.»

در تجزیه و تحلیل داده های تلسکوپ کپلر که در تحقیقات جولای ۲۰۱۵ بدست آمده است، ۴۳۰۲ سیاره بالقوه شناسایی شده اند. از این تعداد ۱۲۸۴ کاندید، با احتمال بیش از ۹۹ درصد سیاره هستند. ۱۳۲۷ مورد شبیه به سیارات نیستند اما در آستانه احتمال ۹۹ درصدی برای تایید هستند و نیاز به مطالعه بیشتر دارند. ۷۰۷ نامزد باقیمانده شبیه به برخی پدیده های اخترفیزیکی هستند. در این تحقیقات ۹۸۴ سیاره که قبلا تایید سده بودند، بار دیگر شناسایی شدند.

پل هرتز (Paul Hertz) مدیر بخش اخترفیزیک ناسا گفت:«پیش از تلسکوپ فضایی کپلر ما نمی دانستیم سیارات فراخورشیدی نادر یا متداول هستند. به خاطر وجود کپلر و تحقیقات، ما می دانیم آن بیرون بیشتر از ستاره ها، سیارات وجود دارند. این دانسته ها نیاز است تا ما به پاسخ این سوال که آیا در جهان تنها هستیم یا خیر نزدیک شویم.»

کپلر برای کشف سیارات فراخورشیدی دور دست، سیگنال های گسسته آنها را ثبت کرد. در این روش سیارات زمانی که از مقابل ستاره اشان عبور می کنند، نور ستاره کاهش میابد و این تغییر باعث می شود آنها را پیدا کنید؛ مانند گذر عطارد که در ۲۰ اردیبهشت اتفاق افتاد. از کشف اولین سیاره فراخورشیدی بیش از دو دهه می گذرد و از آن زمان دانشمندان با تلاش فراوان یک به یک سیارات مشکوک را بررسی کردند.

در آخرین اعلام از کشف سیارات، از روشی بر اساس آنالیز آماری استفاده شده است که می تواند به طور هم زمان تعداد زیادی کاندید سیاره را بررسی کند.

 تیموتی مورتون (Timothy Morton) پژوهشگر  دانشگاه پرینستون نیوجرسی گفت: «کاندید سیارات مانند خرده نان هایی هستند. اگر شما تعداد کمی را روی زمین بریزید می توانید یکی یکی بردارد. اما اگر همه کیسه خرده نان ها را روی زمین بریزید، برای جمع کردن نیاز به یک جاور دارید. این روش آماری مانند یک جارو است.»

در دسته جدید سیارات فراخورشیدی، ۵۵۰ عدد می توانند سیارات سنگی مانند زمین باشند. ۹ سیاره به در مدار قابل سکونت ستاره خود می چرخند؛ در این فاصله از ستاره، دما روی سطح سیاره به اندازه ای است که آب مایع روی آن جریان دارد. با اضافه کردن این ۹ سیاره، ۲۱ سیاره در گروه این سیارات منحصر به فرد قرار می گیرند.

ناتالی باتلها (Natalie Batalha) دانشمند ماموریت کپلر گفت: «آنها می گویند مرغ ها را قبل از تخم گذاشتن نشمارید، اما شماردن آنها به ما اجازه می دهد بر اساس احتمال بفهمیم هر تخم مرغ (کاندید) به جوجه (سیارات واجد شرایط) تبدیل خواهد شد. این روش کمک می کند تا کپلر سیارات بسیاری که در منطقه قابل سکونت ستاره ها هستند را کشف کند.»

از میان نزدیک به ۵۰۰۰ کاندید سیاره، ۳۲۰۰ سیاره تایید شده اند و از این میان ۲۳۲۵ عدد توسط کپلر کشف شده است. کپلر اولین ماموریت ناسا برای کشف سیارات قابل سکونت زمین مانند است که در سال ۲۰۰۹ به فضا پرتاب شد. برای چهار سال، کپلر ۱۵۰۰۰۰ ستاره را بررسی کرد و تغییرات روشنایی آنها را دید تا سیارات احتمالی را کشف کند. در سال ۲۰۱۸ با همین روش ۲۰۰۰۰۰ ستاره با تمرکز بر سیارات در اندازه زمین و بزرگتر ای آن بررسی می شود.

منبع: NASA

 

 

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده