قلب تپنده سحابی خرچنگ در تصویر تلسکوپ هابل

زمان: ۱۳۹۵/۴/۱۹،‏ ۲۳:۴۷ نمایش : ۱٬۷۱۳ دفعه
موضوع : اخبار سایت

قلب تپنده سحابی خرچنگ در تصویر تلسکوپ هابل

این تصویر قلب تپنده یکی از تاریخی ترین ابرنواختر ها را نشان می دهد.

بخش داخلی پالس هایی از تابش و سونامی ذرات باردار در میدان مغناطیسی را به بیرون می فرستد. ستاره نوترونی مرکز سحابی خرچنگ، ستاره ای به جرم خورشید است که در محدوده ای با قطر تنها چند مایل متراکم شده است. با چرخش ۳۰ بار در ثانیه، ستاره نوترونی پرتو هایی از انرژی را پرتاب می کند که مانند ضربان آن است. 

تلسکوپ فضایی هابل این تصویر را از نواحی مرکزی اطراف ستاره های نوترونی تهیه کرده است. نگاه تیزبین هابل جزییات پیچیده ای از گاز های قرمز، چرخش حفره ها و رشته ها را نشان می دهد. در داخل این پوسته یک نور آبی و شبح مانند دیده می شود که از حرکت چرخشی الکترون ها در نزدیکی میدان مغناطیسی ستاره نوترونی تابش می شود.

ستاره نوترونی مجموعه ای از فرایند های فیزیکی و فعالیت های کیهانی شدید است. رشته ها از ستاره نوترونی به سمت بیرون در حال گسترش هستند. دانشمندان حدس می زنند این حلقه ها از باد های سریع ستاره نوترونی بوجود می آیند. زمانی که در سال ۱۹۶۸ این تپش موج کشف شد، ستاره شناسان متوجه شدند جرم جدیدی را کشف کرده اند. ستاره شناسان این نوع از باقیمانده ابرنواختر را تپ اختر نامیدند؛ ستاره نوترونی که با سرعت بالا می چرخد. این فانوس ها به انجام رصد های زیادی در پدیده های نجومی کمک می کند، مانند امواج گرانشی. 

ابرنواختر خرچنگ در سال ۱۰۵۴ میلادی توسط اخترشناسان چینی رصد شد. سحابی خرچنگ در فاصله ۶۵۰۰ سال نوری از ما و در صورت فلکی خرچنگ قرار دارد. 

منبع‌: NASA

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده